kulturrelativisme

Kulturrelativisme, perspektiv som går ut på å forstå alle kulturer eller kulturmønstre som likeverdige, noe som innebærer at alle samfunn må forstås ut fra sine egne premisser.

Alle mennesker tolker, oppfatter og forstår virkeligheten ut fra sin egen kulturelle erfaringsbakgrunn. Dette preger menneskers vurderinger og holdninger til andres samfunn og deres kulturelle skikker og levemåter. Dette er utgangspunktet for kulturrelativismen, som innebærer at man tar det for gitt at det ikke kan etableres noen felles verdiskala som ulike samfunn og kulturer kan vurderes eller rangeres i forhold til. På denne måten kan kulturrelativisme forståes som motsatsen til etnosentrisme.

Som teoretisk plattform og livssyn vokste kulturrelativismen frem mot slutten av 1800-tallet. Delvis skjedde dette som en reaksjon på victoriatidens vulgærdarwinisme og spekulative evolusjonisme, spesielt hvordan bl.a. Spencers sosialevolusjon syntes å komme til uttrykk i synet på koloniserte folk der europeerne ble plassert på toppen av hierarkiet i en forestilt kulturell og samfunnsmessig historisk utvikling. I etterkant av Malinowskis arbeid i Melanesia (1914-1917) ble det langvarige antropologiske feltarbeidet etablert som en metode som var særlig egnet til å forstå fremmede kulturer på deres egne premisser ('the native's point of view'). For mange antropologer ble det da viktig å anskueliggjøre det eksotiske og fremmedartede, og til å bringe rasjonaliteten i det «irrasjonelle» for dagen. Således handlet kulturrelativisme også om toleranse og respekt for ukjente samfunn og kulturer. Likevel er det klart at absolutt kulturrelativisme kan være problematisk i den forstand at  det vil medføre ekstrem nøytralisme og moralsk handlingslammelse. En reservasjonsløs kulturrelativistisk holdning gjør en ute av stand til å skille mellom moralsk rett og galt. Med en slik holdning vil en bl.a. kunne komme til å akseptere den intoleransen, etnosentrismen og rasismen som mange kulturrelativister i utgangspunktet hadde tatt avstand fra.

Det er derfor fruktbart å skille mellom metodisk- og moralsk kulturrelativisme. Førstnevnte handler om å forstå andres kulturelle skikker og levemåter på deres egne premisser, mens moralsk kulturrelativisme handler om hvordan en tar, eller ikke tar, etisk stilling til dem.

Forfattere av denne artikkelen

Artikkelen ble sist oppdatert 14.03.2013.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Fagbegreper i antropologi

Kjetil Fosshagen Universitetet i Bergen

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

25. november 2013 skrev Hamayun Ali

Når er denne artikkelen publisert?

26. november 2013 svarte Marte Ericsson Ryste

Heisann,

Artikkelen er opprinnelig fra Kunnskapsforlagets papirleksikon utgitt fra 2005-2007. Men siste revisjon av artikkelen er fra 14.03.2013, så dette blir riktig publiseringsdato.

Mvh
Marte Ericsson Ryste
Redaksjonen

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.