Konkurransestrategi er en strategi som velges for å gi best mulig konkurransefortrinn i et marked eller markedssegment. Det kalles også generisk strategi.

Faktaboks

Også kjent som

generisk strategi

Ulike strategier

Kostnadslederskap er en strategi som bygger på kostnadseffektivitet, der evnen til å konkurrere på pris anses som konkurransefortrinn. Priskonkurranse kan til tider være dominerende i enkelte bransjer som dagligvarehandel og flytransportvirksomhet.

Fokuseringsstrategi tar utgangspunkt i spesielle fortrinn knyttet til virksomhet eller produkt og vektlegger en markedskommunikasjon som skaper og opprettholder logoens eller merkevarens unike verdier (image). I bransjer der det fokuseres på profilerte fortrinn knyttet til varemerker og logoer (som for eksempel merkeklær i konfeksjonsindustrien), kan det være naturlig å fokusere på smale markedssegmenter eller markedsnisjer. Store foretak velger gjerne markedslederstrategier for å oppnå dominerende markedsandeler og kjemper for å forsvare sin posisjon mot foretak som velger utfordrerstrategier (eksempelvis «geriljakrigføring»).

Aktører kan også velge fusjoner, oppkjøp og andre former for samarbeid med andre konkurrenter for å oppnå markedsmakt. De fleste land som det er naturlig å sammenligne Norge med, har lover mot misbruk av markedsmakt.

Teori

En av de mest kjente navnene innen konkurransestrategi er Michael Porter, som er kjent for sitt banebrytende forfatterskap der strategisk fokus rettes mot vilkår for konkurransefortrinn på ulike markedsarenaer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg