To kakemonoer

Maruyama Okyo, kakemono, et par, 1785. Blekk, farger og gull på silke, individuelle mål for begge kakemonoer: lengde 191,5 × bredde 51,5 cm

Av /Metropolitan Museum of Art, New York.

Kakemono er den japanske betegnelsen for en bilderull i høydeformat. En kakemono er en vertikalrull, en makimono blir rullet ut horisontalt.

Faktaboks

Uttale
kakemˈono
Også kjent som

billedrull, tusjmaleri

I et tradisjonelt innredet rom i et japansk hus blir kakemonoen hengt opp loddrett i en alkove, på japansk kalt tokonoma.

Materialer og bruk

I en kakemono maler kunstneren på papir eller silke, som er montert på et støttende underlag, vanligvis av tykt papir eller tykk silke. En stang av tre avslutter bilderullen i nedre kant. Denne stangen har gjennom sin tyngde til oppgave å strekke ut rullen i hengende tilstand. Dessuten er den til hjelp når bildet skal rulles opp for lagring.

Bilderullen foldes ut i full lengde når den blir hengt opp på en vegg. Lengden kan variere mellom cirka 0,5 og 3,5 meter.

Kunstverket er plassert på den midtre delen av rullen, og over og under er det åpne flater som kan være dekorert med silkebånd eller border av silke.

En kakemono er en kunstform som er planlagt som en hengende, fortrinnsvis temporær utsmykning i et interiør. I Kina, Korea og Japan har den temporære fremvisningen av et verk forrang fremfor den vedvarende, som er konvensjonen i den europeiske tradisjonen.

Teknikk, historikk og motiver

Kakemono

Suzuki Kiitsu, kakemono, 1826. Silke oppklebet på papir, vannfarger, lengde 183, 5 × bredde 47 cm

Av /Nasjonalmuseet, Oslo.
Lisens: CC BY NC 2.0
Kakemono

Sesshu Toyo, hegre, 1480. Blekk på papir, lengde 99,7 × bredde 40,6 cm

Av /Metropolitan Museum of Art, New York.
Japansk tesalong
Japansk tesalong, bilderull i alkove, tokonoma

Motivene blir utført med blekk og eventuelt vannfarger.

Sesshu Toyo (1420–1506) var en av Muromachi-periodens (1333–1573) mest fremtredende malere. I utsmykningen av en kakemono benyttet han teknikken pensel og blekk. Denne kunstneren er kjent for brede, raske penselstrøk i utførelsen av landskapsmotiver. Planlagt og kontrollert føring av penselen ble betraktet som uttrykk for zen, en sentral retning innenfor japansk buddhisme.

Som kunstnerisk medium eller kunstform har den hengende bilderullen vært i aktiv bruk helt opp i moderne samtid. I dagens kakemonoer er dekoren forenklet.

Tegning av tradisjonelt innredet rom i et japansk hus. Kakemono (bilderull), tokonoma (alkove), tatami (matte), shoji (gjennomsiktig rominndeler).
.
Lisens: CC BY SA 3.0

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Addiss, Stephen (1996). How to look at japanese Art. New York: Harry N. Abrams
  • De Goncourt, Edmond (2008). Hokusai. New York: Parkstone Press
  • Elisseeff, Danielle & Elisseeff, Vadime (1985). Art of Japan. New York: Harry N. Abrams
  • Nobuo, Tsuji (2019). History of Art in Japan. New York: Columbia University Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg