Joystick, joystick brukes til å styre noe. Det kan være markøren på skjermen, eller karakteren i et spill. Joystick er en innenhet for datamaskiner og annet utstyr bestående av en spak eller «stikke» som kan bikkes i fire retninger: fram, tilbake, høyre eller venstre, eller i kombinasjoner. Utslagenes størrelse og hastighet vil ofte også ha en betydning for handlingen den representerer. I tillegg er en joystick ofte utstyrt med en eller flere knapper.
Programvare leser av stikka gjennom de to variable: Y som bestemmes av posisjonen i fram- og tilbake-retning, og X som bestemmes av sideveis posisjon. I nøytral posisjon er begge verdier null. En joystick er intuitiv og kan meget hurtig generere inndata, og er derfor en effektiv enhet for kommunikasjon mellom menneske og maskin.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.