Fruktskip, eller fruktbåt, er skip innredet for transport av frukt ved kontrollert temperatur på rundt + 5 °C i lasterommene. En vanligere betegnelse i dag er kjøleskip eller reefer, som er en forkortelse for engelske Refrigerated Ship.

Lasterommet i et fruktskip eller kjøleskip og forsynt med kjølemaskineri og systemer for svært nøyaktig temperaturkontroll. Hurtig transport fra der frukten dyrkes og skipes ut og fram til lossehavn og forbrukermarkedene er av stor betydning for fruktens kvalitet. Derfor er fruktskip oftest bygd for relativt stor fart, gjerne 20–25 knop. Fruktskipene har vanligvis et elegant design og er hvitmalte.

Før teknikken med kjølemaskineri i skip ble utviklet på 1930-tallet var det mest bananer som ble fraktet med egne fruktskip fra Sør-Amerika og til USA. Skipene som ble brukt i denne farten hadde store luftige binger med god ventilasjon der bananene ble lagt. På dekk var det lufterør som gikk ned til lasterommene og store solseil.

Isolerte fryse- og kjølecontainere med eget frysemaskineri, såkalte reefer containers, kom i bruk på slutten av 1960-tallet. Disse blir fraktet med containerskip eller andre typer godsskip og har gradvis overtatt mye av lasten som tidligere ble fraktet i fryse- og kjøleskip. Containerne blir koblet til strømforsyningen ombord i skipet under sjøreisen, og på destinasjonen kan de løftes direkte på lastebiler og transporteres til kunden uten omlasting og under stabile temperaturforhold. Bruken av slike containere har gjort at det er bygd svært få rene fruktskip etter år 2000.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg