Den aller første "boblen" som ble importert til Norge, en 1949-modell, utstilt ved Norsk Teknisk Museum i Oslo.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Et fargesprang av originale folkevogner.

Folkevogn er en norsk betegnelse for den klassiske Volkswagen Type 1, på norsk også kalt Bobla. Bilen ble lansert i 1938 og ble produsert fram til 2003.

Faktaboks

Også kjent som

På tysk Käfer, 'bille', på norsk også kalt Bobla

Historie

En 1949-modell cabriolet.
.
Lisens: CC BY NC 2.0

Ingeniør Ferdinand Porsche fikk i 1934 i oppdrag av Adolf Hitler å konstruere en bil for folket, en tysk folkevogn. Bilen skulle være av enkel konstruksjon, rimelig i anskaffelse og bruk samt fremfor alt slitesterk og autobahnfest. Produksjonen ble finansiert ved forskuddsbetaling fra tusenvis av tyskere.

Med assistanse fra Mercedes-Benz ble de tre første folkevognene bygget i 1936, Mercedes-Benz produserte selv en boble-lignende bil fra 1934 til 1936 med hekkmotor, Mercedes-Benz 130H, og i 1937 ble ytterligere 30 folkevogner bygget. Serieproduksjon kom i gang 1938 i den nyoppførte fabrikken i Wolfsburg. Den opprinnelige Volkswagen, også kjent som KdF-Wagen etter organisasjonen Kraft durch Freude, hadde en revolusjonerende konstruksjon med selvbærende strømlinjekarosseri, alle hjul uavhengig avfjæret og luftavkjølt boksermotor i hekken.

Under andre verdenskrig konsentrerte fabrikken i Wolfsburg seg om produksjon av våpen og militære kjøretøy, inkludert militære utgaver av folkevognen som den folkevognbaserte Kübelwagen og den amfibiske Schwimmwagen. Noen få sivile folkevogner ble produsert under krigen, men disse gikk til offiserer og høytstående medlemmer av Nazipartiet. Ingen av de over 300 000 tyskere som ukentlig hadde kjøpt sparemerker fikk noensinne utlevert noen folkevogn.

Etter krigen ble med hjelp fra Storbritannia produksjonen igangsatt igjen fra 1946 med Type 1, senere kjent som Käfer ('bille'), i engelsktalende land som Beetle, og i Norge som Bobla.

Bilen ble en enorm suksess og var på sitt høydepunkt ved slutten av 1960-årene verdens mest solgte bil, den var også svært populær i USA og ved midten av 1960-tallet var over halvparten av alle importerte biler til USA folkevogner. Den gjennomgikk stadige forbedringer og utviklinger, men beholdt sitt særpreg. I 1972 ble T-Fordens rekord på 15 millioner solgte eksemplarer av samme modell slått, og ved begynnelsen av 1980-årene passerte antall produserte bobler 20 millioner. Produksjonen ble avsluttet i Tyskland i 1978, men fortsatte blant annet i Mexico hvor den siste av i alt 21 529 464 folkevogner stod ferdig 30. juli 2003.

En ny boble med modellnavnet Beetle ble lansert i 1998, med et design som var en nytolkning av den klassiske boblen, og var i produksjon frem til 2019.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg