filmbyrå
Filmbyråer i Norge
Det importeres over 200 utenlandske kinofilmer til Norge årlig. I tillegg kommer rundt 20 norske filmer som produseres hvert år. Det er byråene som står for lansering og markedsføring av film i aviser, sosiale medier, TV og lignende. De største byråene eies av medieselskaper og har gjerne langsiktige avtaler med filmprodusenter; helst kjøpes rettighetene til en film både for kino, DVD/Blu-ray og TV. Blant de største filmbyråene (2020) er SF Norge, Nordisk Film Distribusjon og United International Pictures. Mindre, men godt etablerte aktører er Arthaus, Storytelling Media, Selmer Media og Another World Entertainment. De fleste byråene er organisert i Norske Filmdistributørers Forening.
Historikk
Filmdistribusjon i Norge var tidligere preget av uavhengige, gjerne familiedrevne, selskaper, som kjøpte inn filmer på et fritt marked. En stor distributør var Kommunenes Filmcentral (1919–2002) hvor om lag 40 norske kommuner var aksjonærer. Landets eldste filmbyrå i virksomhet er Europafilm (grunnlagt 1933). På grunn av det unike systemet i Norge med kommunale kinoer var kinoenes filmleie regulert gjennom en avtale, Filmleieoverenskomsten, inngått mellom byråenes forening og Film & Kino (tidligere Kommunale Kinematografers Landsforbund). Denne avtalen regulerer filmleien etter blant annet kinoens størrelse og filmens salgsresultater.
Les mer i Store norske leksikon
Litteratur
- Disen, Ole H.P. (1997). Den store illusjonen : filmbyråenes historie. isbn 82-994346-0-2
Kommentarer (3)
skrev Unn Størmer Motzfeldt
skrev Unn Størmer Motzfeldt
svarte Trond Olav Svendsen
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.