Enquête er en markedsundersøkelse, gjerne ved bruk av strukturert spørreskjema med klare svaralternativer som ofte blir brukt i meningsmålinger, «barometermålinger» av politiske holdninger, markedsundersøkelser og samfunnsvitenskapelig forskning.
Den kan foretas som personlig, oppsøkende intervju, utsendte spørreskjema i posten, e-post, som telefonintervju eller ved hjelp av internett. Utvalg av intervjuobjekter kan foretas ved hjelp av et statistisk representativt utvalg av en populasjon eller som mer tilfeldige stikkprøver. Se spørreskjemametode, opinionsundersøkelse, meningsmåling, markedsundersøkelse. Undersøkelsen kan også gjennomføres ved gruppesamtaler eller kvalitative metoder, der en moderator leder undersøkelsen og sørger for at alle gruppens deltakere får komme til orde.
Kommentarer (4)
skrev Jan Holm
Artikkelen mangler det journalistiske perspektivet, i betydningen «Fem på gata». Se for eksempel her: https://ndla.no/nb/subject:1:058bdbdb-aa5a-4a29-88fb-45e664999417/topic:1:d4a12e90-df5c-469a-b10b-723c074e927e/topic:2:961e1f6f-5ab3-42ab-8353-a0e59297d19e/resource:1:125787
svarte Roger Pihl
Hei og takk for innspill! Begrepet har eget oppslagsord under «journalistiske begreper» og jeg synes det er greit å holde disse atskilt, ikke minst fordi ifbm markedsføring har bergrepet en annen og egentlig mer omfattende betydning.
skrev Jan Holm
Ok. Bør kanskje legges inn en lenke med henvisning til det journalistiske begrepet? Ser at det er skrevet «enkét» i Store norske. Journalister, i hvert fall av min generasjon, kjenner det med skrivemåten «enquête».
skrev Roger Pihl
Enig, skal legge inn en lenke. Hva skrivemåte angår er Norsk akademisk ordbok enig med deg. Igjen takk!
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.