Elevtilpasset opplæring er et pedagogisk prinsipp som innebærer at det innenfor gitte ressursrammer skal organiseres læringstiltak som oppleves som best mulig for den enkelte elev.

Dersom spredningen i elevforutsetninger er stor, vil det bety at forholdsvis mye ressurser brukes på hver elev. I praksis kan prinsippet gjøre det vanskelig å skape rettferdighet i kvaliteten på læringstilbudet for alle elever, dersom ikke ressurstilførselen økes dramatisk.

Som prinsipp ble elevtilpasset opplæring fastslått i Mønsterplan for grunnskolen av 1987, og det er blitt videreført i senere læreplaner for den tiårige grunnskolen. Prinsippet har omfattende praktiske konsekvenser, ikke minst sett i lys av HVPU-reformen og avviklingen av spesialskolesystemet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg