Dramatiske selskaper var en type borgerlige dramatiske klubber, altså en slags teatre, som vokste frem i Norden fra slutten av 1700-tallet etter dansk mønster. Selskapene ble strengt organisert etter profesjonelt mønster. I motsetning til Danmark fikk også kvinnene være med i de norske selskapene.

Disse teatrene, som også ble kalt borgerlige privatteatre, var en viktig forutsetning for fremveksten av et profesjonelt teater i Norge. De viktigste dramatiske selskapene var de i Oslo (stiftet 1780), Bergen (1794) og Kristiansand (1784).

Repertoaret var datidens borgerlige drama; for eksempel var verker av den tyske dramatikeren August von Kotzebue og Johan Ludvig Heibergs vaudeviller populære. Virksomheten var stor; det det dramatiske selskap i Bergen gav for eksempel hele 27 oppsetninger i 1810/1811-sesongen.

Det ble reist egne teaterbygninger på initiativ av selskapene i flere byer. Selskapet i Oslo hadde lokaler på James Colletts eiendom Grændsehaven, der Centralteatret nå ligger. En ny teaterbygning, Dramatiken, ble reist der i 1802; fra denne er en sal bevart som skuespillerfoajé i Centralteatret. Selskapets teatervirksomhet opphørte i 1838.

I Bergen bygde selskapet i 1799–1800 teaterbygningen på Engen, som senere huset Det norske Theater og Den Nationale Scene, før teateret ble ødelagt av et flyangrep i 1944.

Trøndelag Teaters bygning, som ble oppført av selskapet i Trondheim i 1816 er bevart. Det gjelder også Fredrikshalds Teater i Halden, som ble oppført i 1838, der mye av det originale utstyret, gamle kulisser og lignende er intakt. Teateret i Halden er nå museum, samtidig som det er i bruk til lokal teatervirksomhet og gjestende turnéforestillinger.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg