Direktereklame er reklame som sendes direkte til utvalgte målgrupper.

Faktaboks

Etymologi
av engelsk direct mail
Også kjent som

DM

Direktemarkedsførere bruker ofte svært selektive adresselister som er basert på kriterier som bosted, alder, kjønn – eller konkrete medlemslister i foreninger, lag eller organisasjoner, for utsendelser av brev, løpesedler o.l. via post, e-post, mobiltelefon og andre kanaler.

Direktereklame er mye brukt fordi det gjør det mulig å personliggjøre et tilbud, et varsel eller en påminnelse. Direktereklame er en form for direkte markedsføring.

Reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame

Alle som sender ut reklame rettet mot privatpersoner som kunder, plikter å oppdatere listene sine mot Reservasjonsregisteret minst hver måned. Du vil imidlertid fortsatt kunne få reklame fra dem du har et eksisterende kundeforhold til (for eksempel bank, forsikring eller bokklubb). Du kan bli slettet fra slike lister hvis du ber om det, men det forutsetter imidlertid at du selv tar kontakt med hvert enkelt selskap for å få ditt navn og din adresse strøket. Ordningen gjelder kun for privatpersoner.

Næringsdrivende virksomheter og andre juridiske personer (for eksempel enkeltpersonforetak) kan ikke reservere seg.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg