pickup-bobil
Pickup med avtagbar bodel.
pickup-bobil
Av /Shutterstock.

Bobil er et kjøretøy innredet for ferie- og fritidsbruk. Den fungerer som et mobilt hjem, der de reisende har alt de trenger med seg og heller ikke er avhengige av kollektivtransport.

Faktaboks

Også kjent som

campingbil

engelsk Recreational vehicle (RV), motorhome

tysk Wohnmobil

En bobil har sengeplasser, sittegruppe med bord, kjøkken, toalett også videre. Forsetene kan ofte snus bakover, slik at forsetene sammen med baksetene fungerer som en sittegruppe med et sammenleggbart bord mellom setene.

Bobiler finnes i mange størrelser og utstyrsnivå, alt fra små pickuper med bodel på lasteplanet til større ombygde busser og lastebiler/semitrailere med alt tenkelig utstyr som kjøl/fryseskap, koketopp, mikrobølgeovn, stekeovn, vaskemaskin, TV, varmekabler/sentralvarme, dusj, varmt og kaldt vann med mer. Noen få kan løfte taket eller skyve ut deler av veggene for å få mer innvendig plass. Noen større bobiler har plass til mopeder, sykler eller til og med mindre personbiler i lasterommet.

Det har vært sterkt økende utbredelse av bobiler fra slutten av 1980-årene, men salgstallene i Norge var lenge noe begrenset grunnet høy pris. Fra rundt 2000 gikk salgstallene på nyregistrerte bobiler oppover. Dette var på grunn av ny avgiftsberegning på bobil, men også fordi folk fikk bedre økonomi.

I 2013 passerte nyregistreringene av bobil nyregistreringene for campingvogn.

Bruk

Bobil-interiør
En bobil er som oftest utstyrt med kjøkken, spisebord, toalett og enkelte ganger bad/dusj.
Bobil-interiør
Av /Shutterstock.

I henhold til reglene for camping med bobil på offentlig parkeringsplasser, offentlige rasteplasser eller langs veien er det lov å campe/parkere hvis man opptrer hensynsfullt og varsomt og så lenge camping/parkering ikke er forbudt. Camping utenfor campingplasser har oftest tidsbegrensninger på 48 timer, men 24 timer forekommer også.

Det er også mulig å parkere på privat utmark så lenge man opptrer hensynsfullt og er minimum 150 meter fra bebyggelse. Dette gjelder så lenge det ikke står skilt om at parkering/camping/ferdsel er forbudt. For å kunne campe mer enn to døgn på privat grunn, må det innhentes tillatelse fra grunneier. Regler for «villcamping», beskrives i §9 i friluftsloven, men det er ikke lov å kjøre bobilen i terrenget/utenfor veien for å campe/ferdes.

På campingplasser er det tilrettelagt for å sette opp for eksempel et fortelt til bobilen. og det er tilgang til strøm og vann og andre fasiliteter.

Det er også vanlig at bobil brukes som feriebolig, og at den står på en bestemt plass over en lengre periode.

Bobiler brukes til å feriere både i inn- og utland, og det finnes firmaer som leier ut bobiler både i Norge og i utlandet.

Bobiler er dyre både å kjøpe og leie, noe som begrenser bruker- og kjøpegruppen. Men utover det er eiere og brukere av bobil en varierende gruppe. Markedet for brukte bobiler og varebiler som er ombygget til bobiler øker brukergruppen noe.

Konstruksjon

Bobil, VW
En folkevogn-bobil av eldre modell der taket kan heves.
Bobil, VW
Av /Shutterstock.

De fleste bobiler er bygget på grunnlaget av en eksisterende større varebil. Det brukes ofte deler fra en eksisterende varebil, og det bygges på en boligdel bak førerhuset. Dette tilbygget er som oftest laget av aluminium, tre og komposittmateriale. Materialene er lette for at vekten skal holdes lav.

Det finnes flere ulike utgaver av bobiler:

City camper/bybobil

Bobil

Eksempel på en såkalt city camper eller bybobil.

Bobil
Av /Shutterstock.

Her brukes hele varebilen som den er, og innredningen bygges i hovedsak innenfor bilens eksisterende vegger.

Alkovebobil

Bobil
Alkovebobil (Eura Mobil) av merket Fiat.
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

På disse bobilene brukes fronten og understellet fra en eksisterende varebil, men karosseriet bak forsetene blir fjernet til fordel for en bredere og høyere bodel som også strekker seg over taket på forsetene (førerhuset).

Delintegrert bobil

Bobil
Bobil av typen delintegrert. Merket er Ford.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Delintegrert bobil er mye av det samme som en alkovebobil, men mangler alkoven som strekker seg over førerhuset. Dette gir en mer strømlinjet utseende.

Helintegrert bobil

Bobil
Helintegrert bobil av merket Rapido.
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Helintegrert bobil bygges i stor grad fra grunnen av, men kan bruke komponenter som motor og drivverk, men også chassis fra en eksisterende varebil/buss/lastebil. Større deler av bobilen er laget av lettvektsmaterialer.

Funksjoner

Vanntanker

Bobiler har som oftest vanntanker for gråvann (skyllevann fra avløp vasker) og egen tank for toalettet. Alle disse tankene må tømmes på egnete steder som er merket for dette.

Bobilen har også egen vanntank for drikkevann, denne tanken kan fylles som oftest utenfra.

Strøm

Bobilene har egne batterier for belysning, disse batteriene lades opp når bobilen er tilkoblet nettspenning eller når bilmotoren går, men det kan også monteres solcellepaneler på taket. Solsellepanelene har som oppgave å lade opp bobilens batterier.

Gass

Alle bobiler har en eller flere gassbeholder(e) som muliggjør kokemuligheter. Gassen kan også brukes til oppvarming og til kjøling av kjøleskapet/fryseskap når bobilen ikke er tilkoblet strøm. Gassen som brukes i Norge i bobil og campingvogn er propan.

Gasstankene er som oftest utskiftbare, men det finnes selvfylltanker som er montert fast i bobilen og må etterfylles direkte på bobilen.

Gasstilkoblingen på de utskiftbare gassflaskene er ikke standard for alle land, og mange land bruker butan og ikke propangass.

Regler for kjøring med bobil

For å kjøre med bobil trengs det vanlig sertifikat/førerkort klasse B så lenge totalvekten for bobilen er under 3500 kg og registrert for maks 8 personer.

Er totalvekten over 3500 kg, trenger fører minimum C1, maks 7500 kg, eller C-sertifikat (tung lastebil).

I vognkortet til bobilen angis bilens vekt og hvor mye nyttelast (bagasje) man har lov til å ta med seg.

Ved reise på ferge må hovedkranen for gass stenges under overfarten.

Historie

Den første bobilen ble laget i Frankrike i 1902, videreutviklet av en bil fra merket Panhard og Levassor.

I Norge har det vært noe produksjon av bobiler siden slutten av 1960-tallet. I dag produseres det noen mindre bobiler og campingvogner der søkelyset på miljø og flerbruksfunksjon er viktig.

Les mer i Store norske leksikon

Henvisninger

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg