bil – historie

Fra 1. utgave av Aschehougs leksikon (1906-13).

KF-bok. begrenset

Chevrolet varebil fra slutten av 1930-årene.

Anon. begrenset

Kristianias første bil, en Daimler 1899 som fraktet øl for Schous bryggeri.

Anon. begrenset

Tanken om å konstruere et selvbevegelig kjøretøy kan spores helt tilbake til oldtiden. Heron fra Alexandria etterlot seg skisser av en dampbil. Isaac Newton gjorde forsøk med en vogn drevet av en utstrømmende dampstråle. Som historiens første bilist regnes imidlertid franskmannen J. Cugnot, som i 1769 laget en dampdrevet vogn. Dampvogner ble videreutviklet i England og Mellom-Europa, og på begynnelsen av 1800-tallet ble det startet rutekjøring med dampdrevne busser. Disse var godt konstruert for sin tid, men på grunn av veienes beskaffenhet var ikke kjørefarten større enn ca. 20 km/h. Passasjerkomforten var liten, idet bussene var utstyrt med jernbeslåtte hjul, og støv og sot virvlet rundt de nye kjøretøyene der de larmende kjørte på de humpete landeveiene. I Norge ble det i 1871 gjort forsøk på å sette i gang rutekjøring med dampdrevet «landeveistog» mellom Lillehammer og Trondheim og også mellom Levanger og riksgrensen. Disse forsøkene strandet imidlertid – særlig på grunn av veiforholdene.

Som den moderne bils fedre regnes tyskerne Gottlieb Daimler (1834–1900) og Carl Benz (1844–1929), som uavhengig av hverandre bygde de første kjøretøyer drevet med forbrenningsmotorer (i 1883). Dyrlegen John Boyd Dunlop (1840–1921) fremstilte i 1889 de første pneumatiske gummiringer, en oppfinnelse som franskmannen André Michelin (1853–1931) utviklet til bruk for biler. De første bilene så ut som hestekjøretøyer uten drag. Fra denne tiden stammer f.eks. ordet karosseri, som er avledet av fransk carosse, stor, firehjulet stasvogn.

Selv om bilen så dagens lys i Europa, var det USA som kom til å bli selve «billandet». Denne utviklingen skyldtes i første rekke Henry Ford. Han laget i 1896 en bil drevet med en bensinmotor på 4 hestekrefter. I 1903 startet han Ford Motor Company. Ford var meget fremsynt og så tidlig hvilke muligheter bilen hadde. Han gikk inn for å få produksjonsomkostningene ned bl.a. ved standardisering av typene og bruk av samlebånd. Velkjente er Fords A- og T-modeller. Sistnevnte type ble produsert i et antall av 15 millioner i årene 1908–28. Serieproduksjon av denne modellen reduserte produksjonstiden fra 12 timer til 90 minutter. Bilens pris falt fra 950 til 290 dollar til tross for økt utstyrsmengde, og arbeidernes lønn ble samtidig fordoblet.

I Europa ble det i årene 1890–1910 grunnlagt en rekke bilfabrikker, men det var ikke tale om noen masseproduksjon. Fremstillingen var nærmest håndverksmessig, og hver enkelt vogn ble nøye prøvd før den ble levert. Den økonomiske depresjonen i tiden mellom den første og den annen verdenskrig satte en bremse på «motoriseringen», spesielt i Europa, men etter den annen verdenskrig utviklet bilismen seg eksplosjonsartet. Bilproduksjon hører til de produserende lands største næringsgrener og har også gitt ringvirkninger til en lang rekke andre områder.

Bilindustrien gjennomlevde i 1980-årene en økonomisk krise. Dette førte til en reduksjon av antall produsenter ved hjelp av oppkjøp, allianser og andre strukturendringer. Japansk bilindustri har hatt stor fremgang på bekostning av amerikanske biler. Krisen har også medført en større automatisering av produksjonen med utstrakt bruk av roboter.

Norge. I Norge er det flere ganger forsøkt å få i gang bilproduksjon, men det er bare ved Strømmen Værksted det har lykkes å holde produksjon i gang i noen tid. I 1917 ble Norsk Automobilfabrik Scania Vabis stiftet for å fremstille person- og lastebiler i samarbeid med den svenske fabrikk Scania Vabis. Bedriften lå på Kambo ved Moss. Foretagendet strandet. Stavern Bilfabrikk laget i begynnelsen av 1920-årene ca. 100 2,5 tonn lastebiler, overveiende av amerikanske standarddeler, før den stanset. A/S C. Geijer & Co. begynte i 1925 fremstilling av personbiler. Ramme, fjærer, radiator og karosseri var av eget fabrikat. Etter at ca. 20 biler var laget, ble fabrikasjonen innstilt. Et interessant forsøk ble i 1935 gjort av Tandhjulfabriken, Oslo, som bygde en lastebil med norsk motor (Real) og ramme, girkasse, fjærer, bremser og styring av egen fabrikasjon.

I 1925 begynte Strømmen Værksted A/S å bygge busskarosserier av duraluminium. Den første buss med flat motor ble bygd i 1934 og den første trolleybuss i 1940. Med selvbærende karosseri av aluminium, uavhengig fjærende hjul og flat motor var Strømmens busser et produkt som vakte oppmerksomhet også utenfor landets grenser.

Etter den annen verdenskrig har det vært gjort forsøk med norsk produksjon av plastbiler. Troll-bilen ble laget i noen få eksemplarer i 1957/58 ved en fabrikk i Telemark. Bilen hadde tysk motor. I begynnelsen av 1970-årene ble det produsert tre elektriske biler med plastkarosseri av firmaet El-bil A/S. I 1999 startet firmaet Pivco serieproduksjon av elektriske biler under merket City Bee i Aurskog-Høland. Senere samme år ble bedriften kjøpt av Ford, og fikk da navnet Think Nordic AS. I 2002 solgte Ford fabrikken til det sveitsiske el.bil-selskapet Kamcorp Microelectronic, som fortsatte produksjonen.

En rekke norske bedrifter er underleverandører av bildeler til fabrikker i utlandet. I 1990-årene gjelder dette bl.a. Kongsberg Automotive (girkasser), Raufoss (støtfangere), Dyno Industrier (bensintanker), Hydro Aluminium Fundo (lettmetallfelger) og SensoNor (sensorer til kollisjonsputer).

Lasteplan og busskarosserier lages ved norske verksteder, norske tilhengerfabrikker er fullt ut konkurransedyktige med utenlandske og landet har spesialbedrifter som fremstiller motordeler og stempler, foruten diverse bilrekvisita.

Anbefalt lenke

Denne artikkelen er hentet fra

Artikkelen ble sist oppdatert 27.02.2013.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Vi trenger ny fagansvarlig for Motorkjøretøyer

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.