Bias i forskning innebærer at resultater eller slutninger i en studie er skjeve eller feilaktige, ved at de avviker systematisk fra de virkelige samfunnsforholdene som utforskes i studien. Bias i en undersøkelse betyr, mer presist, at undersøkelsesresultatene blir påvirket av systematiske skjevheter eller feil i opplegget eller gjennomføringen av undersøkelsen.

Faktaboks

Uttale
bˈias
Etymologi
av fransk biais, ‘på snei’

Bias kan for eksempel bestå i en begrenset forståelse og utnytting av tidligere relevant forskning, et snevert valg av kilder, datatyper eller kontekster for studien, et skjevt utvalg av enheter, ledende spørsmål til respondenter, ensidig synsvinkel i observasjon, ubalanserte kategorier i innholdsanalyse, feilaktig bruk av analysemetoder, eller manglende åpenhet overfor ulike tolkninger av analyseresultatene.

Slike feil og skjevheter kan bero på at forskerne, bevisst eller ubevisst, er forutinntatte eller partiske til fordel for bestemte verdier, interesser eller grupper i samfunnet. I en del tilfeller kan bias skyldes at undersøkelser påvirkes av oppdragsgivernes ønsker om bestemte konklusjoner. Bias kan også være et resultat av at forskerne har begrenset metodisk kompetanse, eller at de har begrensede ressurser til å gjennomføre forskningen på en faglig forsvarlig måte.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg