Bel canto hviler på tre søyler: ornamentikken, det kunstferdige uttrykk og sangeren som medskaper til verket. I bel canto uttrykkes all handling og alle følelser gjennom sang. Komponisten utformet det musikalske skjelettet, og det ble forventet at sangeren fullførte komponistens intensjoner ved selv å utbrodere musikken. Hver oppsetning ble påvirket og utformet av de aktuelle sangerne. Man kan derfor si at det ikke finnes én ekte eller opprinnelig versjon av en gitt bel canto-opera.
Når en sanger synger i bel canto forutsetter det en kunnskap om fastsatte regler for det musikalske språket. Ethvert uttrykk eller følelse har sin form for ornament innen bel canto-tradisjonen.
En kaskade av toner, såkalt koloratur, kan for eksempel bety sinne, og en kromatisk nedadgående skala indikerer sorg. Uttrykk som sukk, latter og gråt, som etter hvert ble vanlig i den etterfølgende tradisjonen verisme, er ikke tillatt i bel canto. Orkesteret har en akkompagnerende rolle og skal ikke uttrykke følelser eller handling. I bel canto er dermed handlingen forbeholdt sangeren.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.