Antemensale er en plate som enten er laget av tre med malte motiver eller metall med motiver i relieff (repoussé). En antemensale danner forsiden av et alterbord i en kirke. De fleste antemensaler er rektangelformet.

Faktaboks

Uttale
antemensˈale
Etymologi
fra latin antemensale, av ante 'foran' og en avledning av mensa ‘bord’
Også kjent som

frontale

En alternativ betegnelse som blir benyttet i Norge, er frontale eller alterfrontale. Alterforstykke er en annen betegnelse.

Antemensale, datert cirka 1300, fra Nes kirke, Luster, nå i Bergen Museum

/Bergen Museum.
Lisens: CC BY SA 2.0

Antemensale og antependium

I motsetning til en antemensale er et antependium et tekstilt forheng som henger ned foran alterbordet.

Antemensale, Pala d´Oro, datert cirka 1020, domkirken i Aachen

.
Lisens: CC BY SA 3.0

Hovedmotiv og sidestilte motiver

Billedflaten i en antemensale er som regel inndelt i et midtfelt med et hovedmotiv, som ofte forestiller Jesus Kristus som Majestas Domini (den tronende Jesus Kristus). Sidefeltene har motiver som fremstiller apostler og motiver fra evangeliene.

Norske antemensaler har gjerne Maria med barnet som hovedmotiv og helgener og deres martyrier som motiver i sidefeltene. Korsfestelsen av Jesus Kristus er også vanlig som hovedmotiv.

Det finnes antemensaler uten et dominerende motiv i midtfeltet.

Antemensale

Antemensale i drevet gull med innlagte edelstener, repoussé, 120 × 177,5 cm, fra katedralen i Basel. Datert cirka begynnelsen til midten av 1000-tallet. Nå i Musée de Cluny i Paris. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005–2007.

Av /KF-arkiv ※.

Antemensaler utenfor Norge

De eldste antemensalene i europeisk kirkekunst er laget av stein og tidfestes til tidlig kristen tid, fra og med 400-tallet.

På 900-tallet inkluderte man tre som materiale. Antemensalene av tre ble kledd med plater av kobber som ble overtrukket med et tynt lag av gull eller gull-lignende materiale. De ble smykket med med kristne motiver i relieff (repoussé).

Pala d´Oro (italiensk for 'gyllent alterbilde, gulltavle') er en berømt antemensale i Basilica di San Marco i Venezia. Den består av kobberplater som er overtrukket med gull. En tilsvarende antemensale finnes i slottskapellet i Aachen.

I Danmark ble det utført flere særpregete antemensaler på 1100-tallet. De kalles gylne altre. Forsiden består av relieffer i kobber som er overtrukket av gull eller gull-lignende materiale.

I Spania, særlig i Catalonia, er det bevart omkring 80 antemensaler av tre med malte motiver. De dateres til 1100-tallet og tidlig 1200-tallet.

Antemensale, tempera på treplate, Kristus i midtfelt, datert cirka 1250, Catalonia

The Walters Art Museum.
Lisens: CC0

Norge

Det er bevart 31 antemensaler i Norge. De dateres til 1200- og 1300-tallet. Disse antemensalene utgjør en vesentlig del av middelalderens norske malerkunst.

Motivene ble malt på treplater og tegnet opp med kraftige, svarte konturer. Det ble anvendt få og rene farger, ofte med sterke kontrastvirkninger.

De fleste norske antemensalene stammer fra Vestlandet. Enkelte har sin opprinnelse på Østlandet og noen få er bevart fra Trøndelag og Nord-Norge.

Geografisk opprinnelse er til en viss grad reflektert i hvordan motivene i de forskjellige antemensalene er utført med hensyn til stil.

Antemensale, cirka 1310, inndelt i åtte medaljonger med gammelnorsk tekst, Nedstryn kirke

/Universitetsmuseet i Bergen.
Lisens: CC BY SA 4.0

Samlinger

De fleste norske antemensalene er lagret og utstilt i Historisk museum i Oslo og Historisk museum i Bergen. Enkelte antemensaler er fremdeles plassert i kirker.

Antemensale frå Tresfjord kyrkje, Møre og Romsdal
Tresfjord kyrkje i Vestnes i Møre og Romsdal har et godt bevart antemensale fra første halvpart av 1300-tallet. Det skal være et av de eldste kjente oljemaleriene i Europa. Det er laget i Norge, og pergamentet i undelaget har norrøn tekst. Det er ett av tre bevarte Maria-antemensaler i Norge og ett av trolig bare to originale antemensaler ennå «i tjeneste» i ei kirke. Sentralfeltet viser Maria med Jesusbarnet, med engler med røkelseskar over. De fire sidefeltene viser Jesu barndom som «tegneserie»: Maria bebudelse og møtet mellom Maria og Elisabeth, engelen Gabriel har et banner med tekst som «snakkeboble», hyrdene på marken, de hellige tre konger tilber Jesubarnet, og Jesubarnet vises fram i tempelet.
Antemensale frå Tresfjord kyrkje, Møre og Romsdal
Lisens: CC BY SA 3.0

Antemensale, cirka 1300, skildrer Olav den hellige, Erkebispegården Museum, Trondheim

/Museet Erkebispegården, Trondheim.
Lisens: CC0

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Blindheim, Martin (1969): De malte antemensaler i Norge. Stockholm: Victor Petterson
  • Fett, Harry (1917). Norges malerkunst i middelalderen. Kristiania: Alb. Cammermeyers Forlag
  • Wichstrøm, Anne (1981): «Maleriet i høymiddelalderen», Norges kunsthistorie, bind 2, 252-314. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg