akseltrykk

Akseltrykk, det trykk som må bæres av en aksel på en vogn eller et kjøretøy. Det er forskjell på statisk og dynamisk akseltrykk. Pga. akselerasjon, oppbremsing, ubalanse e.l. kan det dynamiske akseltrykk bli langt større enn det statiske. Jernbanevogner begrenses i akseltrykk av skinnetyper og banelegemer, og motorkjøretøyer av veilegemer og broer. I Europa ligger akseltrykket for jernbaner mellom 10 og 25 tonn, mens det i USA ligger så høyt som 40 tonn. I Norge er inntil videre maksimalt tillatt akseltrykk på de beste veiene 10 tonn (statisk akseltrykk).

Denne artikkelen er hentet fra papirutgaven av leksikonet, utgitt i 2005-2007. Artikkelen hadde ingen navngitt forfatter, men en tilknyttet fagkonsulent.

Fagkonsulent for denne artikkelen var

Publisert på nett 13.02.2009. Det er siden gjort 0 endringer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Vi trenger ny fagansvarlig for Bilens hjuloppheng

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.