Ackermannsstyring er en styreinnretning for kjøretøyer, laget for å kompensere forskjellen i rulledistanse mellom de to forhjulene i en sving.

Faktaboks

Etymologi

etter den tysk-britiske vognmakeren Rudolph Ackermann (1764–1834)

Ackermannstyring er kjennetegnet av fast foraksel og bevegelige forhjulsspindler. Det ene hjulet styres ved en styrearm og er forbundet med det annet ved et stag. I kurver vil hjulene nå svinge med felles sentrum, ved at det indre hjulet vris noe mer enn det ytre.

Historikk

Rudolph Ackermanns styregeometri ble utviklet tidlig på 1800-tallet og er senere blitt så å si alle kjøretøys styring.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (1)

skrev Per Morten Bergvall

Ikke akkurat alle biler: På 1960-tallet hadde Porsche 356, senere også 911, en styregeometri der forhjulene alltid var parallelle. Hensikten var å beholde kontrollen bedre når den hang ut med hekken, altså breisladdet. Med Ackermannvinkel ville ellers forhjulene ha spriket ved kraftig overstyring, og gjort allerede vanskelige kjøreegenskaper enda mindre håndterlig.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg