Wilhelm Stenhammar var en av Sveriges viktigste komponister rundt århundreskiftet 1900. I tillegg var Stenhammar en av sin tids fremste svenske pianister og dirigenter. Han ble mentor for flere unge komponister, ikke minst for Hilding Rosenberg (1892–1985). Stenhammar hadde usedvanlig store musikkfaglige kunnskaper og fremhevet dette som et ufravikelig krav ved en komponists yrkesmessige rolle. Stenhammars holdninger og ideal ble videreført fra Rosenberg til etterkrigsgenerasjonens svenske komponister.
Av Stenhammars verk anses strykekvartettene og orkester-serenaden i F-dur som sentrale verk i hans produksjon og fremføres ofte den dag i dag. Hans klaver-konsert nr. 1 i b-moll, hans gjennombruddverk, operaene og hans kantater er derimot gått mer eller mindre i glemmeboken. Stenhammars pianistkarriere samt hans dirigentvirksomhet bidro på den andre siden til en betydelig heving av profesjonaliseringen av 1900-tallets svenske musikkliv både kvalitativt og kvantitativt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.