Westland Sea King

/Forsvaret.

Westland Sea King er et helikopter som ble produsert i Storbritannia av Westland Helicopters. Det er en lisensprodusert versjon av den amerikanske helikoptertypen Sikorsky SH-3D Sea King (S-61D).

Faktaboks

Uttale
wˈestlənd si: kiŋ

I Norge var Westland Sea King i bruk i Luftforsvaret som sjøredningshelikopter fra 1973 til 2023.

Historie

Sea King HAS.1, brukt av den britiske marinen
/© IWM TR 34406.
Westland Commando Mk.2 brukt av det egyptiske flyvåpenet
SDASM Archives.
Westland Sea King Mk.41 brukt av den tyske marinen
.
Lisens: CC BY 2.0

Westland Sea King fløy første gang i september 1967, og 341 Sea King-helikoptre ble produsert av Westland fra 1969 til 1995. De første Sea King HAS.1 ble tatt i bruk av den britiske marinen fra 1970. HAS.1 var i bruk frem til 1978, da de enten ble overført til reserveenheter eller ombygd til HAS.2. Fem HAS.1 ble etter Falklandskrigen bygd om til antiubåtvarianten AEW.1A, som ble tatt i bruk av den britiske marinen fra 1984.

Sea King HAS.2 fløy første gang i juni 1976, og var en britisk oppgradering av HAS.1 med blant annet kraftigere motorer. Det ble både produsert nye HAS.2 og HAS.1 ombygd til HAS.2, og den ble tatt i bruk av den britiske marinen fra desember 1976. HAR.3 var et søk- og redningshelikopter produsert for det britiske flyvåpenet som fløy første gang i 1977. HC.4 var et transporthelikopter produsert for kommandostyrken Royal Marines. Det fløy første gang i 1979 og ble levert Royal Marines samme år. HAS.5 var en ytterligere britisk oppgradering, og var utstyrt med avanserte radar- og våpensystemer, og kunne føre Sting Ray torpedoer. Den fløy første gang i 1980, og ble tatt i bruk av den britiske marinen fra 1981. HAS.2, HAR.3 HC.4 og HAS.5 ble alle brukt under Falklandskrigen, HC.4 ble også brukt under Golfkrigen 1990–1991 og krigen i Afghanistan. De siste Sea King ble tatt ut av bruk i den britiske marinen i 2018. Tre HAS.5 ble i 2023 overført til Ukraina.

Av eksportvarianter var Sea King Mk.41 for Vest-Tyskland, som fløy første gang i 1972. Mk.41 var ved utgangen av 2023 fremdeles i bruk i den tyske marinen, og Tyskland besluttet i januar 2024 å overføre seks Mk.41 til Ukraina. Mk.42 var produsert for den indiske marinen, fløy første gang i 1970 og ble tatt i bruk fra 1971. Mk.42 var fremdeles i bruk ved utgangen av 2023. I tillegg var variantene Mk.45, Mk.47, Mk.48 og Mk.50, levert til henholdsvis Pakistan, Egypt, Belgia og den australske marinen på midten av 1970-tallet. Mk.45 var ved utgangen av 2022 fremdeles i bruk i den pakistanske marinen.

En egen eksportvariant av Sea King var troppetransporthelikopteret Westland Commando, som ble eksportert til Egypt og Qatar, og levert fra henholdsvis 1974 og 1982. Commando var ved utgangen av 2022 fremdeles i bruk i Egypt.

I Norge ble varianten Sea King Mk.43 tatt i bruk av Luftforsvaret i 1973. I alt hadde Luftforsvaret tolv Sea King-helikoptre som var stasjonert på flystasjonene Banak, Bodø, Ørland, Sola og Rygge. Sea King-helikoptrene ble erstattet helt fra 2023 av det nye redningshelikopteret AW101, og fløy sitt siste tokt 27. november 2023.

Spesifikasjoner

Westland Sea King Mk.43 brukt av Luftforsvaret

/Forsvaret.

Westland Sea King Mk.43 var utstyrt med to Rolls-Royce Gnome (lisensprodusert General Electric T58) turboshaftmotorer (se flymotor), hver med en ytelse på 1660 hestekrefter. Helikopteret hadde redningsheis og kunne medføre opptil seks bårer. For søk var helikopteret utstyrt med to radarer, radiopeileutstyr og infrarødt kamera.

  • Lengde: 22 meter
  • Maksimal startvekt: 9715 kilogram
  • Marsjhastighet: 185 kilometer i timen
  • Toppfart: 240 kilometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 10 000 fot (3048 meter)
  • Aksjonsradius: 407 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg