Villa Farnesina. Fasaden mot nord. Melllom de to sidefløyene er Amor og Psykes Loggia.
Galateas Loggia har navnet etter fresken på veggen ved inngangsdøren, Galateas Triumf, malt av Rafael i 1514.

Villa Farnesina er en villa i Roma. Villa Farnesina har en omfattende kombinasjon av arkitektur og utsmykning, og regnes som en av de mest fremragende private bygningene fra høyrenessansen.

Faktaboks

Uttale
villa farnesˈina
Også kjent som
Det opprinnelige navnet var Villa Chigi

Bygget er oppført av arkitekten og maleren Baldassarre Peruzzi (1481–1536) i årene 1506–1511, etter oppdrag av forretningsmannen og mesenen Agostino Chigi fra Siena. Flere av tidens fremste kunstnere, som Rafael (1483–1520), Sebastiano del Piombo (1485–1547), Il Sodoma (1477–1549) og Peruzzi selv, dekorerte vegger og tak med freskomalerier. Villaen ligger på østsiden av Tiberen, på motsatt side av Palazzo Farnese.

Kardinal Alessandro Farnese kjøpte bygningen i 1579, og den fikk da navnet Villa Farnesina.

I 1735 ble villaen solgt til Bourbon-familien. Den italienske stat kjøpte villaen i 1927, og den er nå overtatt av Accademia Nazionale dei Lincei (Det italienske Vitenskapsakademiet).

Historisk bakgrunn

Agostino Chigi var en velstående bankmann og økonomisk rådgiver for flere paver. Chigi ønsket et sted med landlige omgivelser der han kunne trekke seg tilbake fra det travle livet i byen. Arkitekten Baldassarre Peruzzi utformet villaen som en perfekt bakgrunn for malerier og Chigis imponerende samling med antikke statuer, kostbare møbler og diverse andre utsøkte gjenstander. Den store hagen som opprinnelig omga villaen, var fylt med fontener og antikke skulpturer. Mot Tiberen lå det en stor stallbygning, tegnet av Rafael. Det er i dag så vidt rester igjen av stallen. Chigi holdt storslåtte sammenkomster med banketter og underholdning for kunstnere, diktere og medlemmer av aristokratiet.

Eksteriør

Villa Farnesina. Fasaden mot sør med pilastre mellom de rektangulære vinduene

Bygningen er utformet som en rektangulær blokk med to sidefløyer på nordsiden. Det er to hovedetasjer, men med kjeller og små mellometasjer er det til sammen seks etasjer. Fasaden er enkel med pilastre mellom de rektangulære vinduene. Den eneste utsmykningen er relieffer i frisen øverst mot taket. Opprinnelig var alle fasadene dekket av over 400 fresker av Peruzzi og hans verksted, men ingen er bevart.

Interiør

Amor og Psykes Loggia. Rafael laget tegningene til freskene i taket, som er inspirert av historien om Amor og Psyke.

Første etasje

De største rommene i første etasje er Galateas Loggia og Amor og Psykes Loggia. En loggia har yttervegg med bueåpninger mot det fri. Mot øst ligger Galateas Loggia, som opprinnelig var åpen med utsikt til Tiberen. I 1650 ble loggiaen lukket og omgjort til en stor sal. Da bygningen var ferdig i 1511, fikk Peruzzi i oppdrag å dekorere taket i loggiaen med freskomalerier. Chigi var svært interessert i astrologi og taket er fylt av mytologiske scener som beskriver Chigis horoskop. De viser himmellegemenes posisjon (stjernenes og planetenes) på hans fødselsdag.

Loggiaen har navnet etter fresken på veggen ved inngangsdøren, Galateas Triumf, malt av Rafael i 1514. Rafaels mesterverk har siden vært et av høydepunktene i villaen. På samme side malte Sebastiano del Piombo fresken Polyfemos. Han dekorerte også lunettene, de bueformete bildene mellom veggen og taket, med mytologiske scener. Etter at loggiaen ble lukket i 1650, malte Gaspard Dughet (1615–1675) landskapsbildene over vinduene og langs vestveggen.

Mot nord ligger Amor og Psykes Loggia. Her var den originale inngangen til villaen, som i 1860 ble flyttet til sydsiden. I forbindelse med Chigis bryllup i 1519 ønsket han å dekorere resten av villaen. Rafael laget tegningene til freskene i taket, som er inspirert av historien om Amor og Psyke. Kunstnere fra hans verksted, blant andre Giulio Romano (1499–1546) og Giovanni da Udine (1487–1564), utførte arbeidet. Frodige girlanderne, fylt med planter og frukt, skiller de forskjellige scenene fra hverandre.

Loggiaen var tidligere åpen mot hagen, men nå er den lukket med glassvinduer for å beskytte freskene.

Andre etasje

Perspektivrommet har fått navnet etter Peruzzis fresker. Mellom malte søyler ses landlige og urbane scener. Peruzzi har brukt lineærperspektivet for å skape en illusjonistisk utvidelse av rommet.

I anledning bryllupet besluttet Chigi også å dekorere rommene i andre etasje.

Perspektivrommet har fått navnet etter Peruzzis fresker. Mellom malte søyler ses landlige og urbane scener. Noen av landskapene viser bygninger fra Roma slik de den gang hadde vært synlige fra villaen. Peruzzi har brukt lineærperspektivet for å skape en illusjonistisk utvidelse av rommet.

Fra Perspektivrommet går en dør inn til Bryllupsrommet, malt av Il Sodoma etter tegninger av Rafael. Temaet er livet til Alexander den store (356 fvt.–323 fvt.) der Alexanders bryllup med Roxane er hovedscenen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg