Richard Strauss (1864–1949)

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Vier letzte Lieder er en syklus med fire sanger for sopran og orkester av Richard Strauss til tekster av Hermann Hesse og Joseph von Eichendorff.

Faktaboks

Også kjent som
Fire siste sanger
Uttale
fi:r lˈɛtstə lˈi:dər

Vier letzte Lieder ble komponert i 1948, da Strauss var 84 år gammel. Sammen med sangen «Malven», komponert samme år, utgjør den Strauss’ siste fullførte verk. De tre første sangene har titlene «Frühling», «September», «Beim Schlafengehen» og er til tekster av Hermann Hesse; den siste sangen har tittelen «Im Abendrot» og er til tekst av Joseph von Eichendorff. Strauss hadde nylig fått en utgave av Hesses samtlige dikt og ble svært inspirert av hans diktning. Hovedtittelen Vier letzte Lieder er ikke Strauss’ egen tittel. Den ble satt til i forbindelse med utgivelsen av verket i 1950 av Strauss’ venn Ernst Roth direktør for forlaget «Boosey & Hawkes».

Uroppførelsen

I forbindelse med uroppførelsen av Vier letzte Lieder uttrykte Strauss et personlig ønske overfor den norske sangeren Kirsten Flagstad om at hun skulle uroppføre sangene under en førsteklasses dirigent og et førsteklasses orkester. Strauss døde i september 1949. Først 22. mai 1950 fant uroppførelsen sted, i Royal Albert Hall i London med Kirsten Flagstad som solist med Philharmonia Orchestra med dirigent Wilhelm Furtwängler.

Uroppførelsen ble gjort mulig ved at den indiske Maharaja (fyrsten) av Mysore, Jayachamarajendra Wadiyar, økonomisk garanterte for oppførelsen med 4800 dollar, inklusive en grammofoninnspilling som skulle inngå i Maharajans personlige platesamling på rundt 20 000 plater.

Instrumentasjon

Vier letzte Lieder har følgende instrumentasjon:

Tekst og musikk

Den første av sangene i syklusen Strauss komponerte var «Im Abendrot». Teksten av Eichendorff hadde en særlig betydning for ham og lot sangen bli syklusens siste sang. Mot slutten av «Im Abendrot» siterer Strauss en frase fra sitt eget verk «Tod und Verklärung» op. 24 komponert 60 år tidligere og anvender det såkalte «transfigurasjonstemaet», et syv-noters tema fra «Tod und Verklärung», som et uttrykk for livets avslutning og symbol for sjelens overgang til døden ved å bruke sangen «Im Abendrot».

Strauss komponerte Vier letzte Lieder for sopran akkompagnert av stort orkester der hornstemmen er fremtredende. Kombinasjonen av en vakker sopranstemme sammen med en nærmest obligat hornstemme henspeiler på Struss’ eget liv og familie: hans kone, Paulina de Ahna, var en berømt sopran og hans far, Franz Strauss, var profesjonell hornist.

I Vier letzte Lieder går Strauss bort fra den kromatiske og tidvise dissonerende stil han kunne eksperimentere med i andre verk. I Vier letzte Lieder er uttrykker mer romantisk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg