Faktaboks

Vard AS
Aker Yards, STX Europe, STX OSV
Offisielt navn
VARD GROUP AS
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Ålesund
Stiftet
07.09.1998
Daglig leder
Alberto Maestrini
Styreleder
Alberto Maestrini
Vard Søviknes skipsverft
Skipsverftet Vard Braila i Romania.
Vard Promar i Brasil.
Vard Vung Tau i Vietnam.

Vard AS er et norsk skipsbyggingskonsern som ble opprettet i 1998 under navnet Aker Yards. Aker Yards ble en del av det koreanskeide STX Europe fra 2008, og senere skilt ut og børsnotert som et eget selskap på børsen i Singapore under navnet STX OSV i 2010. Den italienske verftsgruppen Fincantieri overtok aksjemajoriteten i 2013, og navnet ble endret til Vard. Hovedkontoret og selskapets designselskap er i Ålesund.

Hovedaktiviteten til Vard er å designe, prosjektere og bygge ulike typer spesialskip, eksempelvis forsyningsskip til oljevirksomhet, ankerhåndteringsfartøy, konstruksjonsfartøy, store fiskefartøy, militære fartøy, ferjer og ekspedisjonsfartøy til cruisenæringen. Vard har skipsbyggingsaktiviteter i Norge, Brasil, Romania og i Vietnam.

Verftene

Norge

I Norge har Vard tre verft, Brattvaag, Langsten, og Søviknes som alle ligger i Møre og Romsdal. Verftene i Brevik og Aukra ble nedlagt høsten 2019. Da Aker og senere STX eide selskapet, drev de også et verft i Florø, men dette ble solgt i 2013. Bygging av serviceskip til oljeindustrien var i mange år den største aktiviteten ved verftene, men da dette markedet sviktet i 2014/2015, satset verftene på andre typer spesialskip, blant annet større fiskefartøy, fartøy til kystvakt og marine, ferger og mindre cruiseskip til ekspedisjonsmarkedet. Skrogene bygges i hovedsak ved Vard sine verft i Romania, mens utrustningen foregår ved verftene i Norge. Tangen Verft i Kragerø, som tidligere drev norsk skrogproduksjon, ble nedlagt i 2003.

I Norge har Vard også flere selskap som leverer tjenester til både egne og andre verft. De største er Vard Design som designer skip, Vard Electro som driver elektro installasjonsarbeider om bord i skip og Vard Interiors (tidligere Vard Accomodation) som leverer innredningsløsninger til skip.

Romania

I Romania har Vard også to verft som ble overtatt i 2000 og 2003. De ligger ved Donau i Tulcea og Braila og bygger skipsskrog for videre utrusting ved norske verft. De har også bygd helt ferdig noen mindre skip.

Brasil

I Brasil hadde Vard tidligere to verft, Niterói i Rio de Janeiro og verftet Promar i Recife i det nordøstlige Brasil. Niterói-verftet er nå nedlagt. Disse verftene har først og fremst bygd offshorefartøy for brasiliansk oljevirksomhet, men også tankskip.

Vietnam

Verftet i Vung Tau i Vietnam ble bygget i samarbeid med et asiatisk selskap basert i Singapore, og ferdigstilt i 2007. Det første skipet herfra ble levert i 2009. De første årene bygde verftet i hovedsak servicefartøy til oljeindustrien, men har senere bygd både fiskefartøy og mindre cruiseskip til ekspedisjonsmarkedet.

Historikk

Skipsverftene til Aker RGI, som var eid av Kjell Inge Røkke, og datterselskapet Aker Maritime, ble i 1998 lagt inn i det nye selskapet Aker Yards. Da Røkke i 2002 sikret seg kontroll over Kværner og dannet Aker Kværner, ble verftene i Aker Yards og Aker Kværner organisert i et felles driftsselskap med navnet Aker Kværner Yards. Aker Kværner ble i 2004 delt i tre, og selskapets skipsverft i Finland og Tyskland ble innlemmet i Aker Yards, som samtidig ble børsnotert. Røkke fortsatte som majoritetseier gjennom morselskapet Aker ASA.

I 2007 solgte Aker sin eierandel på rundt 50 prosent i Aker Yards, og samme år ble en kontrollerende aksjepost på nesten 40 prosent kjøpt av det sørkoreanske konsernet STX Corporation. Fra 2009 ble STX eneeier av STX Europe. Den italienske verftsgruppen Fincantieri som er et av verdens største skipsbyggingskonsern, tok over som dominerende eier i 2013, og selskapet skiftet navn til Vard AS.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Faktaboks

Vard AS
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
30.111 Bygging av skip og skrog over 100 br.tonn

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg