Det er et åpent spørsmål hvor lenge det amerikanske (les: New York) lederskapet innen samtidskunsten varte. Noen påstår det ble brutt allerede i 1970-årene. Uansett er New York, på grunn av sine mange museer, gallerier, tidsskrifter og utdanningsinstitusjoner, fremdeles den tyngste aktøren innen produksjon og formidling av grensesprengende samtidskunst. Kunstnere og kunstprofesjonelle fra hele verden flytter fremdeles til byen for å studere og arbeide, og amerikanske kunstnere, kritikere og kuratorer gjør seg bemerket i internasjonalt kunstliv.
Malere som Nicole Eisenman (1965–), Kerry James Marshall, John Currin (1962–) og Kehinde Wiley (1977–) referer til kunsthistorien på ulike måter i sine figurative motiver; Amy Sillman (1966–) beveger seg mellom abstraksjon og figurasjon mens Rachel Harrison (1966–) og Seth Price (1973–) blander maleri, skulptur og installasjon. Tauba Auerbach (1981–) knytter fargespill og intrikate mønstre i maleri, skulptur, design og musikalske komposisjoner til matematiske og fysiske formler, i arbeider som visualiserer strukturer og sammenhenger mellom det mikroskopiske og det universelle.
Kara Walkers fortellende figurfriser og skulpturer fremstiller amerikansk slavehistorie; Nan Goldins virkelighetsnære fotografi dokumenterer utenforskap, rusmiddelavhengighet og den amerikanske hiv-epidemien, mens Deana Lawson (1979–) avbilder den svarte kroppen i sosiale, private og offentlige situasjoner i sine fotografier.
Postkonseptualister som Cady Noland (1956–) og Steven Parrino (1958–2005) øver stor innflytelse på yngre generasjoner kunstnere. Multimediakunstnere som Jordan Wolfson (1980–) og Trisha Donnelly (1974–) lager oppsiktsvekkende og konfronterende installasjoner som kan omfatte bevegelige skulpturer, digital animasjon, video, lydverk og performance.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.