Faktaboks

Tulla Elieson

Karen-Anne Elieson

Født
14. mars 1950, Kristiansand
Død
27. mars 2023, Fredrikstad
Vase

Tulla Elieson. Vase i leirgods. Utført i 1986 og innkjøpt av Nasjonalmuseet det samme året.

Portrettbilde
Tulla Elieson.
Portrettbilde
Kunstner
Tulla Elieson har siden 2001 jobbet i et verksted på Norsk Teknisk Porselen i Fredrikstad.
Kunstner

Tulla Elieson var en norsk keramiker. Hun satte fra 1970-årene preg på det keramiske miljøet, og hennes arbeider er innkjøpt i inn- og utland. I 2018 fikk Elieson Kunsthåndverkprisen for verket Reisegods 1–4.

Bakgrunn

Tulla Elieson var født og oppvokst i Kristiansand. Hun studerte først ved Bath Academy of Art i England, der hun studerte keramikk i perioden fra 1970 til 1974, før hun gikk et år på SHKS i Oslo for å bli kjent med norsk, keramisk terminologi. Etterpå tok hun ettårig pedagogisk utdannelse.

Etter utenlandsstudier opplevde hun det som vanskelig å komme inn i fagmiljøet, men så traff hun ektemannen Terje Resell og etablerte keramikkverksted i en nedlagt folkehøyskole i Fredrikstad 1977. Der laget hun bruksting som tekanner og boller.

Stil

Eliesons kunstnerskap har røtter i kunsthåndverket. Samtidig er arbeidene knyttet til billedkunstens uttrykksform. Kun materialet, i dette tilfelle leire og glasur, er historisk definert som kunsthåndverkerens. I stedet for å kalle seg keramiker, ønsket hun å presentere seg som en kunstner som lager keramiske bilder.

Kunstnerisk virksomhet

Brukskunst

Fra 1983 arbeidet Elieson med å lage bruksgjenstander bygget opp av flater. En boks i denne teknikken førte i 1984 til arbeidsstipend. I 1986 ble hun også innkjøpt av Kunstindustrimuseet i Oslo. De følgende årene arbeidet Elieson videre med flateformene. Etter hvert fikk flatene små detaljer, som skjell og båtformer. I april 1987 utstilte hun den nye serien Albueskjell Kunstnerforbundet. Arbeider som Lengsel i mars var inspirert av barndommen og sommeridyllen på Brekkestø. Utstillingen ble en suksess og solgte meget godt.

Fra eksperimenter til internasjonal pris

Ved overgangen til 1990-tallet fortsatte Elieson å eksperimentere med store, forhåndsinnfargede flater. Hun utviklet seriene Konvoluttarbeidene og Putene, der flatene ble formet rundt oppblåste plastputer. Etter at leiren tørket, kunne flatene bære seg selv. Mens hun jobbet som lærer på Kunstskolen i Kabelvåg i 1994, laget hun den figurative serien Dagbok fra Lofoten, inspirert av naturens fjellformasjoner og himmelhvelvingen.

Verksted på Norsk Teknisk Porselen

Omkring år 2000 etablerte Tulla Elieson kontakt med Fredrikstad-bedriften Norsk Teknisk Porselen (NTP), som produserer isolatorer i porselen til høyspenningssystemer. Til en utstilling på Galleri F 15 i Moss fikk hun bruke NTPs lokaler og produksjonsutstyr. Tilgangen på store mengder industriprodukter førte til at hennes arbeider fikk en monumental karakter. Temaet for utstillingen var vann. Det førte til installasjonen Mose med 7 000 stjerneformede, ekstruderte rør over 2,5 meter ganger 2,5 meter. Det var første gang hun laget et slik stort, flatt arbeid. Etter et halvt års eksperimentering ved NTP oppdaget hun bedriftens muligheter til å produsere store flater i ett stykke. I 2001 flyttet hun verkstedet på Vaterland i Fredrikstad til NTPs fabrikkslokaler.

Transformator og Kunsthåndverkprisen

Atelierinteriør
Forarbeid til Reisegods 1–4.
Atelierinteriør

I 2014–2015 var Elieson ansvarlig for vandreutstillingen «Transformator», der inviterte keramikere kunne bruke NTPs fasiliteter til nye arbeider. I 2018 deltok hun på Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling med Reisegods 1–4. Det består av fire porselensplater som tok utgangspunkt i morens liv. For det utstilte arbeidet ble hun fra Bildende Kunstnernes Hjelpefond tildelt Kunsthåndverkprisen 2018.

Inspirasjonskilder

Kunst
Tulla Eliesons «Cot, listening» er subtilt utført, der man så vidt fornemmer øreformen.

Inspirasjonen til de tidlige arbeidene fikk Elieson fra oppveksten på Sørlandet og svabergene med de skiftende fargene og overflatene. En av Stephen Hawkings bøker påvirket senere tankene rundt kosmos, likeså et stjernekart som ble gitt som gave av en venninne. Hennes sammenligninger mellom kosmos og menneskekroppen har ført til en rekke keramiske verk av eksistensiell karakter. Mange elementer er hentet fra den egne kroppen. Etter perioden med kosmos begynte hun å utforske det selvopplevde. Det er tydelig i serien Skriftarbeider som startet i 2013.

Utmerkelser

Under den 52. internasjonale keramikkbiennalen i Faenza 2001 ble Elieson tildelt sølvmedalje for verket Associations from a Marsh.

Hun er representert i en rekke nasjonale og internasjonale offentlige og private samlinger, som Nasjonalmuseet, Permanenten, Sørlandets Kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • Galleri Semmingsen, Oslo, 2017
  • Kunstnerforbundet, Oslo 2002
  • Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, 1996
  • Galleri Norske Kunsthåndverkere, Bergen, 1984

Kollektivutstillinger

  • The 4th world ceramic biennale, Korea, 2007
  • «Norwegische Keramik», Galleri Handverk, München, Tyskland, 2002
  • Izmir State Gallery, Tyrkia, 1999
  • National Museum of Ceramic Art, Baltimore, USA, 1992

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Kvasbø, Torbjørn og Jorunn Veiteberg (ed.) (1999). Norwegian Contemporary Ceramics, Arti et Amicitiae

Faktaboks

Tulla Elieson

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg