Trabant
Foto fra Berlin, 1991
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0
Trabant

Den lille Trabant-bilen ble et symbol på DDR, og er omfattet med nostalgiske følelser av mange tidligere østtyskere. Her sees et eksemplar prydet med det gamle DDR-flagget. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Trabant var et bilmerke fra det tidligere Øst-Tyskland.

Faktaboks

Uttale
trabˈant

Historie

Trabant ble produsert på en fabrikk i Zwickau, som produserte Horch og Audi før andre verdenskrig og IFA i årene etter. Den første Trabant-bilen kom i 1959 (P 50) og hadde karosseri av «Duroplast», et materiale basert på av resinforsterkede tre- og bomullsfibre. Den hadde en tosylindret, totakts motor på 500 kubikkcentimeter, en ytelse på 18 hestekrefter og toppfart på 90 kilometer i timen. I 1963 kom Trabant 600 med motor på 594 kubikkcentimeter, og året etter kom modellen 601.

Den sterkt forurensende totaktsmotoren gjorde at bilen av miljøgrunner ble forbudt å selge i Vest-Tyskland i 1980-årene. Produksjonen opphørte i april 1991, da Trabant nummer 3 096 099 forlot samlebåndet og gikk rett på museum. Trabant ble importert til Norge fra 1959 til 1967.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Ole Bjarne Mosland

Karosseriet til Trabant var da ikke av glassfiber, men av duraplast med bomullsfibre som forsterkning? Jeg finner litt forskjellig i forskjellige kilder. De mest pålitelige sier det var duraplast. Ole Bjarne Mosland

svarte Yngve Jarslett

Hei og takk for innspill! Du har nok rett i at Trabanten hadde et karrosseri laget av duraplast. I følge noen kilder hadde den siste modellen karroseri av glassfiber, hvilket i så fall kan forklare misforståelsen, men jeg kan heller ikke per i dag finne noe avgjørende kilde for dette. Artikkelen er rettet.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg