Teater på Madagaskar kan deles inn i tradisjonelt teater og et talt teater på to språk, madagassisk og fransk. Fransk språk var en arv fra de 64 årene som fransk koloni. Det tradisjonelle teateret lever den dag i dag, og en viktig form er Hira-Gasy. Den består av forestillinger med sang, dans og improviserte sketsjer som opprinnelig var en del av seremoniene. Før koloniseringen ble denne formen vist ved hoffet som underholdning for europeiske besøkende, og de likte den så godt at noen av og til slo følge og danset med.

Formen har holdt seg, og viser fortsatt ironisk differensiering ved kjennemerker som viser hvem den er tiltenkt, som for eksempel bruk av hvite striper for soldater og religiøse dekorasjoner for misjonærene. Noen av disse tradisjonene overlevde den franske kolonitiden og fikk en ny funksjon under den postkoloniale tiden som fulgte den marxistiske revolusjonen. Dette var også med på å legge grunnlaget for et taleteater som hadde sine egne dramatikere allerede i 1920-årene, blant andre Belatra Rajonah og Arthur Rodlish, hvis stykker ble svært populære.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg