Utviklingen av teateret i Nord-Korea etter delingen i 1945 ble kjennetegnet ved at teateret ble satt inn i propagandistisk tjeneste, og det var et moderne realistisk teater man først og fremst ville ha.

Inntil 1950 dominerte ønsket om å lage teater bygd på hendelsene omkring kampen mot japanerne som var ledet av Kim Il Sung, og senere skulle teateret bygge opp under hans ideologiske og politiske ideer som generalsekretær i kommunistpartiet. Store revolusjonære oppsetninger ble lansert i 1950-årene.

I 1970-årene var det revolusjonære operaer som dominerte med virkemidler som musikk og dans med store og spektakulære virkemidler som fargerike kostymer og flott utviklede scenerier. Det ble bygd en rekke store kulturbygninger med plass til tusenvis av tilskuere og deltakere som skulle støtte opp om de store revolusjonære showene. Det er også egne teatre for klassisk koreansk musikkteater og ballett.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg