Det er mangel på skriftlige kilder fra tiden før 1700, noe som gjør det vanskelig å være sikker på urbefolkningsteater eller ritualer i før-kolombiansk tid i Argentina. Men på samme måte som i Brasil fantes det sannsynligvis religiøse praksiser som kom til uttrykk i sjamanisme med teaterlignende rituelle praksiser. Steinsettinger kan ha fungert som avgrensninger av kultiske plasser av seremoniell karakter.
Vestlig teater i Argentina går så langt tilbake som 1610, da jesuittiske misjonærer brukte det i forbindelse med sin virksomhet. Et romantisk teater oppstod på midten av 1800-tallet, og da ble det bygd en rekke teatre. Sirkus ble populært og kom også til å påvirke den argentinske teatertradisjonen.
Sainetes gaucheros var betegnelsen på en folkelig og satirisk dramatisk sjanger knyttet til konflikter på landsbygda, og i en moderne form kom den til å representere virkeligheten til de tallrike fattige europeiske immigrantene som strømmet til Argentina. Den folkelige sainetes blandet seg etter hvert med europeisk realisme og naturalisme, og dramatikken til Florencio Sánchez (1875–1910), som hentet sitt stoff fra folks dagligliv, sprang ut fra denne krysningen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.