B-29 Superfortress
SDASM Archives.

Enola Gay, bombeflyet som slapp den første atombomben over Hiroshima.

.
Lisens: fri

B-29 Superfortress, superfestning, var et amerikansk firemotors propelldrevet tungt bombefly som ble utviklet og brukt under andre verdenskrig, som etterfølger til Boeing B-17.

Faktaboks

Uttale
sˈuperfortress
Også kjent som

superfestning, Boeing B-29

Historie

B-29 Superfortress fløy første gang 21. september 1942, og ble levert fra desember 1943. Det ble brukt av den amerikanske hærens flyvåpen under de avsluttende faser av krigen i Stillehavet. Det var to B-29 som slapp de kjernefysiske bombene over Japan i august 1945 (Enola Gay slapp den første over Hiroshima 6. august; Bock's Car nummer to over Nagasaki 9. august). B-29 Superfortress så også utstrakt bruk under Koreakrigen.

En videreutviklet variant med blant annet nye motorer fikk betegnelsen B-50 Superfortress. Tankflyvarianten av denne, KB-50, var fremdeles i bruk ved begynnelsen av Vietnamkrigen.

Spesifikasjoner

Bombefly B-29 Bockscar
«Bockscar», flyet som slapp den andre atombomben over Nagasaki. Dette er utstilt ved National Museum of the US Air force

Varianten B-29B Superfortress var utstyrt med fire Wright R-3350 18-sylindrede stjernemotorer. Flyets utrustningen bestod av åtte 12,7-millimeters mitraljøser i fire fjernstyrte tårn, og tre 12,7-millimeters mitraljøser i halen. Flyets bombelast var på opptil 9072 kilogram.

  • Vingespenn: 43,05 meter
  • Lengde: 30,18 meter
  • Maksimal startvekt: 62 369 kilogram
  • Toppfart: 576 kilometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 32 000 fot (9753 meter)
  • Rekkevidde: 6759 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg