Stavanger Sentralstasjon

Stavanger Sentralstasjon er endestasjon på Sørlandsbanen og Jærbanen, og det er rutebilterminal ved stasjonen.

Stavanger Sentralstasjon
Sola hovedinngang
Hovedinngangen ved Stavanger lufthavn, Sola.
Sola hovedinngang

Stavanger sentrum er et betydelig trafikknutepunkt. Her ender Sørlandsbanen, herfra går en rekke lokale og regionale bussforbindelser, likeledes en rekke båtforbindelser nordover til de nordre øyene i kommunen uten veiforbindelse og til Ryfylke og Haugalandet.

Jærbanen har betydelig lokaltrafikk på strekningene Stavanger–Skeiane (Sandnes) og Stavanger–Egersund. Strekningen Stavanger-Sandnes fikk dobbeltspor i 2009, og ny større godsterminal ble i 2008 etablert ved Ganddal stasjon i Sandnes, rundt 16 kilometer sør for Stavanger sentrum. Fra 2020 er det opptil sju daglige avganger med persontog fra Stavanger til Oslo.

Det går ekspressbussruter fra Stavanger til Bergen (Kystbussen) og til Kristiansand (Sør-Vestekspressen), likeledes til Oslo, og om sommeren går det en direktebuss fra Stavanger til Åmot i Vinje via Setesdal (Suleskarekspressen) med forbindelse videre til Oslo. Stavanger og omlandet har et tett lokalbussnett.

Tidligere var det tett nett med bilferger og lokalbåtruter til øyene i Boknafjorden. Mange av disse er nedlagt som følge av at det er etablert veiforbindelser til øyene og til Ryfylke. Stavanger har hurtigbåtruter til Kvitsøy, flere av øyene i Boknafjorden, Bokn/Kopervik/Haugesund og Sand/Sauda. Likeledes går det hurtigbåt til Lysebotn i Lysefjorden med anløp til flere mindre steder langs fjorden uten veiforbindelse.

Den viktigste veien gjennom Stavanger er E39 ((Aalborg)–Kristiansand–Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim) som går i en bue utenom sentrum, dels i tunnel. Både E39 og fylkesvei 44 går sørover til Sandnes. Fra E39 like vest for bysenteret fører riksvei 509 vestover til Madla, i bru over munningen av Hafrsfjord og rundt denne via Tananger og Sola tilbake til E39 øst for Jåttånuten, se Jåttå. Nordover går E39 i tunnel under Byhaugen og til Mekjarvik i Randaberg der en tunnel fører under Byfjorden til Sokn og fra 1992 videre på bruer til Mosterøy og Rennesøy (Rennfast). Fra 2009 fører fylkesvei 519 i tunnel fra Rennesøy videre til Finnøy og Søndre Talgje (Finnfast). Fra Rennesøy går E39 via bilferge til Vestre Bokn og herfra videre over Austre Bokn og Ognøy til Haugalandet.

Stavanger har veiforbindelse (riksvei 13) med Solbakk i Strand via Ryfast, som omfatter verdens lengste undersjøiske tunnel på 14,3 kilometer og går 292 meter under havoverflaten. Denne er koblet sammen med E39 i Eiganestunnelen sentralt i Stavanger.

E39 er planlagt som en fergefri vei mellom nord og sør i Rogaland med en sidegren til Kvitsøy (Rogfast; se Rogaland). Prosjektet, som ble vedtatt av Stortinget i 2017, er på grunn av høye kostnader i 2019 utsatt på ubestemt tid med sikte på å kutte kostnadene ved prosjektet.

Havnen har stor innenriks- og utenrikstrafikk; det går bilferge til Newcastle og faste godsruter til Kontinentet, Storbritannia og Nord-Amerika. Fra Risavika like utenfor i grensen mot Sola går det bilferge til Hirtshals i Danmark. Stavanger Lufthavn Sola har etter Oslo Gardermoen og Bergen Flesland størst trafikk blant Norges lufhavner. Det er helikopterflyplass på Forus med forbindelse til plattformene i Nordsjøen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg