Solo – drikk

Solo, varemerke for en norsk leskedrikk med appelsinsmak lansert i 1934 på grunnlag av en svensk oppskrift og først produsert av Tønsberg Bryggeri. Varemerket ble i 1940 overtatt av Nora Fabrikker og ble det første riksdekkende varemerke for leskedrikk i Norge, men produksjonen fortsatte på lokale mineralvannfabrikker. Produsentene dannet i 1948 Soloforeningen og i 1965 markedsføringsselskapet AS Solo, som eies (per 2006) av Ringnes i Oslo (igjen eid av danske Carlsberg), Oskar Sylte Mineralvannfabrikk i Molde (44 % Ringnes-eid), Aass Bryggeri i Drammen og Macks Ølbryggeri i Tromsø. Disse tapper og distribuerer Solo i Norge. Solo var lenge Norges mest solgte leskedrikk, men er nå forbigått av amerikanske Coca-Cola og Pepsi-Cola.

Denne artikkelen er hentet fra papirutgaven av leksikonet, utgitt i 2005-2007. Artikkelen har ikke blitt oppdatert siden den ble publisert på nett 14.02.2009.

Forfatter av denne artikkelen

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Næringsmiddelindustri - bedrifter

Trond Gram

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.