Guddommen beskrives som utenfor menneskelig erfaring, helt utilgjengelig (Ein Sof/Uten ende) og en som bare kan kjennes gjennom gjennom sine ti emanasjoner/utstrålinger (sefirot). Disse symboliseres gjennom livets tre og forestillingen om en mystisk, ikke-fysisk kosmisk Adam-skikkelse, Adam Kadmon (Det opprinnelige mennesket), som skal speile guddommens ikke-materielle egenskaper.
Den øverste av de ti sefirot er Kronen, som representerer det guddommelige som ren ånd. De øvrige åtte sefirot omfatter guddommelige egenskaper som intelligens, visdom, makt/disiplin, skjønnhet/medlidenhet, kjærlighet, prakt, evighet og selve grunnlaget. Nederst kommer Guds herredømme eller Shekhina, porten der den guddommelige verden møter den skapte verden. Shekhina kan også representere en overjordisk versjon av det jødiske folket.
Som det tidligere kabbalistiske verket Sefer ha-Bahir, beskriver også Zohar Shekhina som guddommens kvinnelige aspekt, men her bruker også mer seksualiserte betegnelser som «brud». Mange av tekstene handler om forholdet mellom det mannlige og det kvinnelige og har et sensuelt preg. De ble derfor ble ansett som «farlige» å lese for uinvidde.
Ifølge Zohar må alle de øvre guddommelige (mannlige) utstrålingene og egenskapene være i balanse, og «bruden» være nær sin mannlige motpart, for at den harmoniske forbindelsen mellom den øvre verden og denne verden skal kunne opprettholdes. Shekhina, som danner overgangen, må derfor ikke komme under innflytelse av onde krefter. Forbindelsen mellom den guddommelige og den skapte verden gjør at det som skjer på jorden kan påvirke guddommen. Det jødiske folkets bønner og gode handlinger får derfor også en spesiell kosmisk betydning. Denne forestillingen ble videreutviklet av senere kabbalister på 1500-tallet.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.