En bevart Douglas A-3 Skywarrior fotografert i 2011
/U.S. Navy photo.
Lisens: fri

A-3 Skywarrior var et amerikansk tomotors jetdrevet strategisk bombefly for bruk fra hangarskip. Det ble også brukt som tankfly, rekognoseringsfly og til elektronisk etterretning (ELINT).

Faktaboks

Også kjent som

Douglas A-3 Skywarrior

A3D Skywarrior frem til 1962

Historie

En A3D Skywarrior gjøres klar for take-off fra hangarskipet USS Forrestal, fotografert omkring 1956
NH 80-G-688732 courtesy of the Naval History & Heritage Command.

Skywarrior ble utviklet av Douglas Aircraft Company og fløy første gang 28. oktober 1952. Den første operative skvadron utrustet med flytypen stod klar i 1956. Skywarrior var opprinnelig utviklet for den amerikanske marinen for å bære atomvåpen i en strategisk rolle, brukt fra de nye superhangarskipene av Forrestal-klassen, men den strategiske rollen ble raskt tatt over av atomdrevne undervannsbåter utrustet med ballistiske missiler.

Skywarrior var i utstrakt bruk under Vietnamkrigen, men da hovedsakelig som tankfly og rekognoseringsfly, og tankfly og ELINT-varianter deltok i Operation Desert Storm i 1991, før flytypen ble tatt ut av bruk i 1993. I alt ble 280 Skywarrior av alle varianter produsert.

Spesifikasjoner

Bombeflyvarianten A-3B Skywarrior var utstyrt med to Pratt & Whitney J57 turbojetmotorer (se flymotor), hver med en skyvkraft på 46,72 kilonewton. Flyet var utrustet med to 20-millimeter maskinkanoner i et radarkontrollert tårn i halen, og kunne bære en våpenlast på opptil 12 000 pund (5443 kilogram).

  • Vingespenn: 22,10 meter
  • Lengde: 23,27 meter
  • Største startvekt: 37 195 kilogram
  • Toppfart: 982 kilometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 41 000 fot (12 497 meter)
  • Taktisk aksjonsradius: 1690 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg