Utdanning på Madagaskar
Klasse ved Jean Joseph Rasearivelo videregående skole i Antananarivo. Et fåtall av Madagaskars barn får utdanning ut over grunnskole.
Av /ILO.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Madagaskar følger utdanningen et 5-4-3-system, hvor barneskolen varer i fem år, ungdomsskolen i fire år og den videregående skolen i tre år. Utdanning er i prinsippet gratis og obligatorisk for barn fra de fyller seks år til de er 16 år. Det finnes både offentlige og private skoler.

Gassisk er undervisningsspråket i barneskolen og fransk i den øvrige offentlige skolen. Undervisningsspråket er omdiskutert, og en tospråklig undervisningsmodel planlagt.

Ifølge UNESCO var 23 prosent av befolkningen over 15 år analfabeter i 2022. Landet bruker 3,1 prosent av sitt BNP på utdanning, som er lite i internasjonal sammenheng (2022).

Grunnskolen

Offisiell skolestartsalder er seks år. Barnas geografiske og sosioøkonomiske bakgrunn har mye å si med tanke på om de går på skole eller ikke. Cirka 21 prosent av elevene går i private barneskoler (2019).

Halvparten av barna fullfører barneskolen (primaire). Blant 15- til 24-åringene har 58 prosent fullført barneskolen. Én av fem 9- til 12-åringer har aldri gått på skolen. Ungdomsskolen (collège) fullføres av 23 prosent av barna (2021).

Videregående utdanning

Videregående opplæring (lycée) avsluttes med baccalauréat. 14 prosent av barna fullfører videregående skole (2021).

Høyere utdanning

Universitetet i Antananarivo, grunnlagt i 1955, er landets ledende universitet med omtrent 37 000 studenter (2019).

Bare om lag én prosent av befolkningen i alderen 18-22 tok høyere utdanning i 2021, men blant 25- til 29-åringene hadde ni prosent fullført minst fire år med høyere utdanning i 2021.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Antal, Carrie og Ndrianjafy, Romain Kléber (2013): Madagascar. From Political Divisionism to Unified Development. I: Education in Southern Africa. Utgitt av Clive Harber. London: Bloomsbury Academic. Side 81 til 102. Les artikkelen i Internet Archive
  • Howe, Penelope (2022): Language and Education in Madagascar: Ideological Conflicts and Implementation Challenges. I: Handbook of Language Policy and Education in Countries of the Southern African Development Community (SADC). Brill. Side 156 til 181. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004516724_010
  • Verdensbanken (2002): Education and Training in Madagascar: Toward a Policy Agenda for Economic Growth and Poverty Reduction. Washington D.C.: World Bank. Les boka i Internet Archive

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg