Barnehage i Sydney
Barn leker med lekeleire i en barnehage i Sydney.

Utdanningssystemet i Australia er føderalt og følger et 7 (1+6)–4–2 løp bestående av ett obligatorisk introduksjonsår, seks år barneskole, fire år ungdomsskole og to år videregående opplæring. Retten til utdanning er grunnlovsfestet. Utdanning er gratis og obligatorisk for barn fra de fyller fem år til de er 16 år og har fullført ungdomsskolen.

Skoleåret begynner i månedsskiftet januar/februar og slutter i desember. Universitetene har to eller tre semestre per år. Australia bruker 5,1 prosent av landets BNP på utdanning (2019).

Organisering av utdanningen i Australia

Australia har et desentralisert skolesystem. De seks delstatene og ti territoriene er i utgangspunktet ansvarlig for all utdanning, skjønt at territoriene har en varierende grad av selvstyre. Forskjellene delstatene imellom er ikke særlig store.

Utdanningspolitikken koordineres av det sentrale utdanningsdepartementet, og delstatene, territoriene og den nasjonale regjeringen blir enige om felles målsettinger. Siden 2008 utvikler utdanningsdepartementet overordnete læreplaner som delstatene implementerer hver for seg i sine egne læreplaner.

Skolene finansieres som en kombinasjon av statlige midler fra regjeringen i Canberra, midler fra delstatene og territoriene og private bidrag, for eksempel i form av skolegebyrer. Delstatene betaler størsteparten av utgiftene for offentlige skoler, regjeringen betaler størsteparten av utgiftene for private skoler. De fleste skolene mottar privat finansiering i en eller annen form; hos de statlige skolene er denne frivillig og bidraget lavt, hos de private varierer gebyrene og bestemmes av skolene i samråd med foreldrene. Skoler kan også motta private midler fra for eksempel stiftelser, foreldreorganisasjoner, som arv, donasjoner, i form av renter og så videre.

Nesten to tredjedeler av elevene (64,5 prosent i 2022) går på offentlige skoler, resten går på private skoler, hvor katolske skoler (19,7 prosent) har en noe større andel enn uavhengige privatskoler (15,9 prosent). En lærer underviser i gjennomsnitt 13,1 barn (2022).

Staten subsidierer også høyskoler og universiteter som i større grad finansieres av studiegebyrer samt tilbyr studentene studielån.

Førskolen

Førskoletilbudene subsidieres av staten i form av tilskudd til anerkjente tilbydere, men foreldrene betaler også. Gjennomsnittlig koster en time barnepass 11,20 australske dollar, men mer enn to tredjedeler av barna (68 prosent) betaler fire dollar eller mindre for en time i barnehage etter at subsidiene er fratrukket (2022). Omtrent hvert tredje barn under ett år går i barnehage eller i et tilsvarende tilbud. Totalt går omtrent hvert andre barn mellom null og fem år i barnehage eller bruker et annet førskoletilbud (2022).

Barnehagebarn tilbringer i gjennomsnitt 32 timer i barnehagen per uke (2022). Om man tar utgangspunkt i alle barn så er de i gjennomsnitt under tilsyn 26,6 timer per uke.

Grunnskolen

Barna begynner i skolen når de er fem år gamle, de besøker da introduksjonsåret som forbereder dem til videre skolebesøk. Resten av barneskoletiden er seksårig.

Det sentrale utdanningsdepartementet har utviklet åtte sentrale læringsområder som alle elever får undervisning i: engelsk, matematikk, naturfag, humaniora og samfunnsfag, kunst / musikk / dans / teater, teknologi, helse og kroppsøving samt fremmedspråk. Det finnes også sju felles ferdigheter barna skal utvikle, for eksempel leseferdigheter og digitale ferdigheter, og tre interdisiplinære prioriteringer: urbefolkningens historie og kultur, Asia og Australias forhold til Asia samt bærekraft. Det er opp til delstatene hvordan dette implementeres i de forskjellige delstatslæreplanene.

Undervisningsspråket er engelsk. Teoretisk sett har elevene mulighet til å lære flere språk i Australia, deriblant aboriginer-språk og språk til folkegrupper fra Torresstredet, men i praksis lærer 64 prosent av de australske 15-åringene ikke noe fremmedspråk i det hele tatt; dette er den høyeste andelen blant 64 deltakerland i PISA-undersøkelsen (OECD-gjennomsnitt: tolv prosent, 2018). Kun åtte prosent av elevene lærer to eller flere språk (OECD-gjennomsnitt: 50 prosent), og ganske få elever (ti prosent i 2019) lærer et fremmedspråk det siste året i skolen. De vanligste fremmedspråkene i den australske skolen er japansk, fransk, tysk, mandarin, indonesisk og italiensk.

Ungdomsskolen

Ungdomsskolen er fireårig. Elevene begynner i sjuende klasse og fullfører i tiende. Overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen skjer vanligvis automatisk, selv om enkelte skoler for evnerike barn har opptakseksamen. Fagområdene i ungdomsskolen er de samme som i barneskolen. Etter hvert innføres også valgfag.

Elevene testes på slutten av tredje, femte, sjuende og niende trinn for å se hvor elevene står i forhold til de nasjonale utdanningsmålene. Nesten alle barn (98,5 prosent i 2020) fullfører ungdomsskolen. I store deler av Australia finnes det ikke standardiserte avslutningseksamener på slutten av ungdomsskolen. Etter ungdomsskolen er utdanningen ikke lenger obligatorisk, men elevene kan velge om de fortsetter i videregående skole eller velger yrkesfaglig utdanning – vanligvis utenfor den videregående skole.

PISA 2018

Siden den første PISA-undersøkelsen i 2000 har Australia opplevd en sakte og kontinuerlig nedgang i resultatene sammenlignet med OECD-gjennomsnittet. Leseferdighetene falt fra 528 poeng i 2000 til 503 poeng i 2018 (OECD-gjennomsnitt i 2018: 487 poeng), matematikkferdighetene falt fra 524 poeng i 2003 til 491 poeng (OECD-gjennomsnitt i 2018: 489 poeng), og naturfagskunnskapene falt fra 527 poeng i 2006 til 503 poeng (OECD-gjennomsnitt i 2018: 489 poeng). Majoritetsbefolkningen skårer vesentlig bedre enn urbefolkningen, men urbefolkningens resultater er imidlertid forholdsvis stabile mens majoritetsbefolkningens resultater har blitt dårligere på alle områder.

Sosioøkonomiske årsaker er trolig ikke forklaringen på nedgangen; alle elever skårer dårligere, og forskjellene mellom leseresultatene hos de rikeste og de fattigste elevene ligger med 89 poeng også i OECD-gjennomsnitt. Skolene sliter heller ikke med tilgang til nødvendig skolemateriell (plass 74 av 78 deltakerland). En mulig forklaring for resultatene kan være mangel på motivasjon, at elevene ikke tillegger eksamenen stor betydning siden de ikke ser på den som relevant med tanke på skolekarakterer. 73 prosent av elevene i 2018 (OECD-gjennomsnitt: 68 prosent) anga at de hadde anstrengt seg mer hvis PISA-resultatene inngikk i deres skolekarakterer. Dette utelukker ikke at andre faktorer også spiller en rolle i nedgangen av de australske PISA-resultatene.

Videregående skole

Videregående skole er ikke obligatorisk, men 80,5 prosent av elevene fullførte de to siste årene av skolegangen i 2022. Dette er færre enn i rekordåret 2017 da 84,8 prosent av elevene fullførte videregående opplæring, men fortsatt flere enn for ti år siden (79,9 prosent i 2012).

Det finnes både betydelige geografiske, sosioøkonomiske og skoletype-relaterte forskjeller med tanke på hvor mange elever som fullfører videregående skole. For eksempel fullfører flere elever som går på uavhengige privatskoler (94,2 prosent) enn elever ved katolske skoler (80,9 prosent) og offentlige skoler (76 prosent, 2022). Elever i Sør-Australia har større sannsynlighet for å fullføre (88,3 prosent) enn elever i Nordterritoriet (54,2 prosent, 2022). Aboriginer og urfolk fra Torresstredet, som i forholdsvis stor grad bor i Nordterritoriet, har vesentlig lavere sannsynlighet (56,9 prosent i 2022) for å fullføre enn majoritetsbefolkningen.

Det finnes totalt 15 skolefag fra fagområdene engelsk, matematikk, naturfag, historie og geografi som er felles for alle delstater og territorier og utgjør kjernen av læreplanen. I tillegg kommer fag fra andre fagområder som fremmedspråk, kunst og musikk, kroppsøving samt yrkesfag. Elevene har mulighet til å tilpasse timeplanen og velge valgfag. For å fullføre videregående skole må elevene ha samlet et visst antall studiepoeng fra de forskjellige fagområdene og – i store deler av landet – avlagt en avslutningseksamen som inngår i beregningen av Australian Tertiary Admission Rank (ATAR) som universitetene benytter seg av når de skal ta opp studenter.

Yrkesfaglig utdanning

Yrkesfaglig utdanning (Vocational Education and Training, VET) finnes både som videregående opplæring og på høyere nivåer. Den er kompetansebasert, har et stort fokus på praktiske ferdigheter og tilbys vanligvis ved RTOer (Registered Training Organizations). RTOer omfatter både private tilbydere, tekniske og andre høyskoler (TAFE) som blir drevet av delstatene, skoler, kommunale tilbydere, universiteter og bedrifter som først og fremst tilbyr yrkesfaglig utdanning til sine ansatte. De to viktigste typer RTOer er private tilbydere (59 prosent av studentene) og TAFEr (32 prosent av studentene, 2020).

Totalt hadde landet 3519 RTOer og 3,9 millioner yrkesfaglige elever og studenter i 2020.

Høyere utdanning

Monash University i Melbourne
Monash-universitetet er landets største universitet med 86 000 studenter (2023). Her vises New Horizons-bygningen som ble åpnet i 2013.

Høyere utdanning tilbys ved 42 australske universiteter, 2 filialer av internasjonale universiteter, 152 institutter for høyere utdanning og 5 høyskoler, som alle er registrert hos TEQSA, det australske byrået for standarder og kvalitet innen høyere utdanning (2023). Institusjonene har til sammen cirka 1,6 millioner studenter (2021).

Universitetene er uavhengige og trenger ikke ekstern kvalitetssikring for enkelte studieprogrammer. De aller fleste universitetene er offentlige, blant de andre institusjonene finnes det en god del private. Selv ved de offentlige universitetene er ikke studieprogrammene gratis, og både australske og internasjonale studenter betaler studiegebyrer.

For australske studenter finnes det maksimale gebyrer avhengig av fagfeltet de studerer; regjeringen prøver på denne måten til en viss grad å påvirke studentenes studievalg i en ønsket retning. Studiegebyrene bidrar til at ungdommer fra fattigere kår har mindre sannsynlighet for å fullføre en universitetsgrad enn ungdommer med rike foreldre: I 2015 kunne bare 34 prosent av de fattigste elevene forvente å fullføre en universitetsgrad mot 77 prosent av de rikeste. Gebyrene for internasjonale studenter er vesentlig høyere enn gebyrene for australiere og ligger mellom cirka 25 000 og 50 000 australske dollar per år.

Åtte av de største universitetene har slått seg sammen som foretak Group of Eight i 1999, blant annet for å kunne drive lobbyvirksomhet og sikre seg forskningsmidler. Medlemsuniversitetene skårer høyt i internasjonale rankinger som Times Higher Education Ranking og QS World University Rankings; de er vanligvis blant topp 100 i verden. Disse åtte universitetene er University of Sydney (grunnlagt i 1850, landets eldste), University of Melbourne (1853), University of Adelaide (1874), University of Queensland (1909), University of Western Australia (1911), Australian National University (1946), University of New South Wales (1949) og Monash University (1958).

Studentmobilitet

Australia ønsker å tiltrekke seg høyt utdannede innvandrere. Ikke overraskende er landet en av verdens mest populære destinasjoner for utenlandske studenter, men tallene for 2022 lå fortsatt et stykke under tallene fra før koronapandemien. 619 370 utenlandske studenter studerte ved australske universiteter og høyskoler i 2022, 18 prosent færre enn i 2019. De aller fleste utenlandske studenter kommer fra asiatiske land. De fleste nye internasjonale studenter kom fra India, som dermed avløste Kina fra topplasseringen, selv om det fortsatt var flere kinesiske studenter i landet.

Disse to landene står til sammen for halvparten av de internasjonale studentene i Australia. På de neste plassene følger Nepal, Colombia, Vietnam, Thailand, Brasil og Filippinene. Antallet norske studenter i Australia har vært synkende de siste 20 årene og ligger nå på omtrent 400 (2022). Før koronapandemien dro mer enn 1000 nordmenn på utveksling til Australia hvert år. Det gjenstår å se om tallene kommer opp igjen på samme nivå som før pandemien.

Australske studenter drar forholdsvis ofte til utlandet; omtrent hver fjerde bachelorstudent dro i 2018, gjerne i forbindelse med studieturer som var organisert av fakultetene og praksisperioder. 18,5 prosent av alle australske studenter dro på utveksling i 2018. De mest populære destinasjonene er Kina, USA, Storbritannia, Italia og Japan (2018).

Ifølge UNESCO er USA, New Zealand, Storbritannia, Tyskland og Canada de mest populære destinasjonene for australske studenter som tar en hel grad i utlandet. Tallene her er vesentlig lavere: I USA, den mest populære destinasjonen, studerer 4417 studenter (2023). Den australske regjeringen støtter opp under internasjonaliseringen i form av rentefrie lån.

Internasjonale studenter som økonomisk faktor

Fra et økonomisk ståsted var utdanning med en verdi på 25,5 milliarder australske dollar (17,2 milliarder US-dollar) blant landets største eksportvarer (2022). I tillegg kommer 3,5 milliarder australske dollar fra studenter i utlandet som benytter seg av australske digitale studietilbud der de bor.

I forbindelse med koronapandemien mistet utdanningssektoren en del av betydningen sin. Sektorens verdi lå i 2022 på samme nivå som i 2016 og et stykke under rekordåret i 2019, men 16 prosent over resultatet fra 2021.

Landet har også utviklet en egen strategi for internasjonal utdanning fram til 2030 for å kunne konkurrere med land som USA, Canada og Storbritannia. På programmet står blant annet en diversifisering med tanke på studentenes opprinnelsesland for å bli mindre avhengig av utviklingen i enkelte land og en utbygging av transnasjonal utdanning, for eksempel ved at australske universiteter etablerer filialer i utlandet.

Utdanning er Australias største eksportvare blant tertiærnæringene, og blant landets fem største eksportnæringer totalt.

Historikk

Commonwealth-regjeringen bidrar siden 1970-tallet til finansieringen av skolene.

Siden begynnelsen av 1990-årene har det vært et sterkt fokus på utdanning i Australia, og spesielt på forholdet mellom utdanning og arbeidsliv.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Austin, Albert Gordon (1976): Australian Education, 1788–1900: Church, State, and Public Education in Colonial Australia. Greenwood Press, Westport (Connecticut). Les boka i Internet Archive
  • Campbell, Craig og Proctor, Helen (2014): A History of Australian Schooling. Allen & Unwin, Crows Nest (New South Wales). Les utdrag av boka i Google Books
  • Heffernan, Troy (2021): The History of Education in Australia. I: Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press, Oxford. Les eller last ned artikkelen her
  • Hyams, Bernard Keith og Bessant, Bob (1972): Schools for the People? An Introduction to the History of State Education in Australia. Longman Australia, Hawthorn (Victoria). Les boka i Internet Archive
  • Jones, Phillip E. (1974): Education in Australia. David & Charles, Newton Abbot; Archon Books, Hamden (Connecticut). Les boka i Internet Archive

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg