Skibladner
Bryllupsfeiring om bord på Skibladner
Skibladner
Lisens: CC BY NC SA 3.0
Eidsvoll
Skibladner ved brygga i Eidsvoll, før ombygningen i 1888.
Av /Norsk Folkemuseum.

Skibladner er Norges eldste skip i drift og den eneste gjenværende hjuldamper.

Faktaboks

Uttale
skˈibladner

Skibladner ble bygd i Motala i Sverige og transportert i deler til Eidsvoll. I 1856 ble skipet satt inn i fart på Mjøsa, hvor det har gått siden.

Skipet er på 206 registertonn, lengde 50,1 meter, bredde eksklusiv skovlhjul 5,06 meter, dybde 1,52 meter (5 fot 6 tommer). Det ble ombygd, forlenget og montert med ny maskin i 1888. Maskinen, en trippeldampmaskin med to kjeler, levert av Akers mek. Verksted, gir cirka tolv knops fart (om lag 22 kilometer per time). Skibladner eies og drives av AS Oplandske Dampskibsselskap, som ble opprettet gjennom en folkeaksjon i 1852 for å drive dampskipstrafikk på Mjøsa. I 2001 fikk det egen bygning for vinteropplag i Gjøvik.

Skibladner er sannsynligvis den nest eldste hjuldamperen i drift i verden (etter Romanias Tudor Vladimirescu fra 1854 som går på Donau). Som mange andre tidligere dampskip må Skibladner betraktes som en forlengelse av de første jernbaner. Fra Hovedbanen (OsloEidsvoll), som ble åpnet 1854, var Skibladner et ledd i reisen videre til Gudbrandsdalen, Østerdalen og til Bergen over Gjøvik og Valdres.

Skibladner har sunket og blitt hevet flere ganger.

Navnet er etter fruktbarhetsguden Frøys skip Skibladner, som kunne gå til lands og til vanns, alltid i medvind, og dessuten foldes sammen og puttes i lommen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg