Faktaboks

Severin Brørby

Severin Petter Brørby

Født
19. november 1932, Hønefoss
Død
5. mars 2001, Jevnaker
Virke
Glasskunstner
Familie

Foreldre: Einar Brørby (1907–83) og Solveig Andreassen (1913–97).

Gift med Astrid Ingeborg Heggen (1935–).

Portrettbilde
Severin Brørby.
Portrettbilde
Av .

Severin Brørby var en norsk glassformgiver. Han arbeidet store deler av sitt yrkesaktive liv for Hadeland Glassverk. Designet var distinkt og stramt, og han behersket både kunstglass og hverdagsvarer. Glasserviser som Severin, RA og Barbara befestet hans posisjon som en av Skandinavias aller fremste.

Bakgrunn

Severin Brørby vokste opp på Jevnaker i Oppland, ikke langt fra Hadeland Glassverk. Han var fascinert av arbeidet som foregikk på Hadeland, og en kort periode gikk han i gravørlære på glassverket.

I perioden fra 1952 til 1955 studerte Brørby ved Metall- og keramikkavdelingen på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Ingeborg von Hanno og Oskar Sørensen var to av lærerne.

Kunstglass for Hadeland Glassverk

Glass
Severin Brørbys kunstglass vase K-7031 ble utført ved Hadeland Glassverk i 1960-årene.

I 1956 startet Severin Brørby som designer ved Hadeland Glassverk. Willy Johansson og Arne Jon Jutrem jobbet der fra før. Sammen skapte de Hadelands kunstneriske profil. Hans første kunstglass var K-7001 (1957). Den avlange blå vasen var konisk og ble avsluttet med en avrundet topp og spissformet åpning.

Sammen med kollegaene Johansson, Jutrem og Haakon Bjørklid deltok Brørby på den legendariske kunstglass-utstillingen A special exhibition of international contemporary glass, arrangert av The Corning Museum of Glass New York i 1959. Brørby viste den enkle kunstglassvasen K-7006.

Med de blokkformede kunstglassvasene K-7015 til K-1718 markerte Severin Brørby seg for alvor som glassformgiver. Vasene ble laget i ulike former, størrelser og farger. Fargekombinasjonen med mørkeblå kjerne og omkringliggende dyp grønnfarge slo godt an.

Bruksglass

Reklame
Severin Brørbys selvbetitlede glass Severin for Hadeland Glassverk ble en storselger.
Reklame
Av .

Samtidig med kunstglasset utviklet Severin Brørby en rekke bruksglass. Det selvtitulerte glasserviset Severin ble beskrevet som «et glass med robuste, men smakfulle enkle linjer». Severin ble produsert fra 1961 til rundt 1994.

Digel, Ringo og Pasvik

I januar 1971 lanserte Hadeland Glassverk deler av 1971-kolleksjonen. Den besto av Brørbys blomsterboller i serien Digel og cocktailsettet Ringo. Digel har en svakt avrundet form, noe innsnevret mot toppen der det går et bånd i mørk oransje og et bånd på kanten i tilsvarende farge. Den er for øvrig i gul med syremattet overflate. Coctailsettet Ringo var bygget over det samme grunnprinsippet, men uten å være syremattet.

Tematikken fra Digel og Ringo var å finne i Pasvik (rundt 1970). I reklamen ble Pasvik omtalt som en «interessant serie i orangegult med dekor i flammende rødgyllent. Enkle linjer og dristig farvekontrast. Intens som en farvemettet solnedgang på Finnmarksvidda».

Barbara

Glass
Bruksglass-serien Barbara kom i produksjon i 1971.

Høsten 1971 lanserte også Hadeland Glassverk Barbara. Det ble laget reklamebrosjyrer, tilpasset forhandlernes A5-stativer og utviklet spesialtegnet emballasje. I 1972 var Barbara å få i 16 deler og størrelser. Som et tillegg til Barbara ble salt- og peppersettet Gourmotten produsert.

Furu

Brørbys kanskje største kommersielle suksess var pressglasserien Furu (rundt 1975). Ved lanseringen fikk den navnet Slind, som betyr 'skog' på latin. Furu-serien kjennetegnes av det tykke godset og motivet i relieff som forestiller en kvist med barnåler. Hadeland Glassverk la ned betydelige ressurser i markedsføringen av Furu, og hadde helsidesreklamer i flere tidsskrifter. Tematikken kjennes ellers hos andre skandinaviske glassprodusenter. I Norge produserte Magnor Glassverks designer Arne Lindaas sin Havrett med en liggende hummer i relieff.

Egen glasshytte

Etter hvert ønsket Severin Brørby å ta styring over hele prosessen på egen hånd. I 1984 brøt han med Hadeland Glassverk og etablerte glasshytte på Åmot i Modum. Det tegnet Brørby også lamper for belysningsprodusenten T. Røste & Co. Avstanden fra hjemmet og lange reiser resulterte at han i 1990 flyttet produksjonen til Vik i Hole. Kort tid etterpå ble Brørby rammet av sykdom og noen år senere la han ned glasshytten.

Utmerkelser og innkjøp

I 1979 ble Severin Brørby tildelt Jacob-prisen, den fremste utmerkelsen en norsk formgiver kan få. Han er innkjøpt av blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Nasjonalmuseet, Permanenten og The Corning Museum of Glass.

Utstillinger

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • «Nordisk Glas 1978», Växjö, Sverige, 1978
  • «Design in Scandinavia», Australia, 1968-1969
  • «Norwegische Gebrauchskunst», Kiel, Tyskland, 1966
  • «Unga nordiska formgivare», Röhsska Museet, Göteborg, Sverige, 1962

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Linder, Mats (2016). Severin Brørby og Hadeland Glassverk, Samler & Antikkbørsen
  • Mannila, Leena (2005). God form i Norge: Jacob-prisens vinner 2005–1957, Messel Forlag

Faktaboks

Severin Brørby

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg