Faktaboks

Scot Kobus

Lawrence Charles «Scot» Kobus

Født
11. februar 1930, Ohio
Død
29. oktober 1990, Houston, Harris County Texas
Alexander L. Kielland under første snuforsøk
Amerikaneren Scot Kobus ledet det første mislykkede forsøket på å snu den havarerte plattformen høsten 1980. Metoden som ble forsøkt var å bruke ballonger som ble fylt med luft for å snu plattformen. Fyllingen og snuoperasjonen skulle styres med datateknologi. Snuperasjonen ble stoppet etter mislykkede snuforsøk og fordi det var frykt for at snuing uten stabilisering av plattformen med kraner kunne føre til at den sank og at boligmodulene kunne løsne. Bildet viser deler av plattformdekket under snuingsforsøkene.
Alexander L. Kielland under første snuforsøk
Av .

Lawrence Charles Scot Kobus var en amerikansk petroleumstekniker som ledet det første forsøket på å snu den havarerte Alexander L. Kielland-plattformen i Gandsfjorden utenfor Stavanger høsten 1980. Forsøket var mislykket.

Kobus hadde teknisk bakgrunn og hadde vært leder for et oljeselskap som opererte offshore oljeinstallasjoner. Senere etablerte han et eget konsulentselskap som tok oppdrag innen oljesektoren.

Ledet det mislykkede snuforsøket av Alexander L. Kielland

Boligplattformen «Alexander L. Kielland» kantret 27. mars 1980, og 123 mennesker ble drept. Den havarerte plattformen ble slept til land og ankret opp, og det ble bestemt at den skulle snus for å undersøke den etter ulykken. Kobus hadde kontrakt med et konsortium bestående av selskapet Nicoverken, som sammen med det engelske selskapet Structural Dynamic Marine hadde vunnet kontrakten på å snu plattformen etter ulykken. Selskapet hadde utviklet en metode der man skulle bruke ballonger som ble fylt med luft for å snu plattformen. Fyllingen og snuoperasjonen skulle styres med datateknologi. Metoden var kontroversiell.

Arbeidet ble igangsatt i oktober under ledelse av Scot Kobus. 150 mann deltok i snuoperasjonen. Dolphin sto for dykkeoperasjonene. Tre dykkestasjoner var involvert med til sammen cirka 40 dykkere som gikk på skift. Fartøyene var «Sirafjord», «Lunde Senior» og en ombygd ferge. Snuperasjonen ble stoppet etter mislykkede snuforsøk og fordi det var frykt for at snuing uten stabilisering av plattformen med kraner kunne føre til at den sank og at boligmodulene kunne løsne. Beslutningen ble tatt av regjering 28. november 1980.

Cowboy og entertainer

Kobus kledde seg som en amerikansk cowboy og ble i norsk presse beskrevet som en malerisk person. Han spilte munnspill og siterte sine egne dikt. Tidligere hadde han blitt kalt « the worlds only offshore poet». Kobus hadde imidlertid solid teknisk bakgrunn og var regnet for en dyktig leder innen oljesektoren. Han hadde tidligere ledet vellykkede hevingsoperasjoner i sumpområder, men aldri på havet. Selv kalte han seg en designekspert på skipslignende halvt nedsenkbare offshore-konstruksjoner. På gravsteinen står det at han tjenestegjorde under Koreakrigen, og et sitat fra et av hans dikt: «but my spirit not conquered, in death it will rise and climb the cloud mountains that range cross the skies».

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Census of the United States (1930). Population Schedule 1930. Cleveland. City Ward 28, Block no. 40, Supervisor district no. 1. Washington DC: Census of the United States
  • Kobus, Scot L. C (1978). The Rhyme of the Modern Offshoreman. Houston: Seamont Book Company.
  • Kobus, Scot L. C med flere (1989). «Jack-up conversions for production», Marine Structures, Volume 2, Issue 3- 5, side 193- 211.
  • Pahr-Iversen, Engwall (2017). Cowboyen som skulle snu Alexander.
  • Tagesen, D. & Friestad, J. (1983). Fra Havari til snuing. Stavanger: Dreyer.
  • Texas Monthly (1978, august). «Scot L. C. Kobus». Texas Monthly, August 1978, side 80.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg