Det viste seg vanskelig å fastslå hvem som reelt eide fergen. Offisielt het eierselskapet SeaEscape, som siden 1984 hadde leiet skipet av Stena Cargo Line. Scandinavian Star ble formelt overdratt til SeaEscape 30. mars 1990.
Dansk høyesterett dømte i desember 1992 den norske kapteinen, rederen og rederidirektøren til seks måneders fengsel for brudd på bestemmelsene om sjøsikkerhet. Det ble blant annet påvist store mangler ved redningsutstyret ombord.
Norske myndigheter fikk oppdraget med å undersøke årsaken til ulykken. I mars 1991 ble en dansk lastebilsjåfør utpekt som sannsynlig brannstifter. Vedkommende omkom i brannen. Fra teknisk sakkyndige ble påstander om sabotasje og mulig forsikringssvindel tidlig fremsatt. Fra de etterlattes organisasjon ble det derfor reist krav om ny gransking, men slike krav ble flere ganger avvist av norsk og dansk påtalemakt.
I juni 2014 vedtok imidlertid Oslos politimester, med støtte fra Riksadvokaten, at etterforskningen skulle gjenopptas. I januar 2015 nedsatte Stortinget dessuten en granskingskommisjon, særlig med sikte på å avdekke systemfeil.
Den nye politietterforskningen konsentrerte seg særlig om brannforløpet, og om mulige økonomiske motiver kunne ligge bak en eventuell ildspåsettelse. I august 2016 ble etterforskningen avsluttet, uten å gi nye svar på hvem som kunne være skyld i katastrofebrannen. Politiet bestemte seg derfor for å henlegge saken. Representanter for de etterlatte stilte seg sterkt kritisk til politiets arbeid som de mente ikke hadde vært grundig nok.
Den tidligere danske sjøfartsinspektør Flemming Thue Jensen sto i februar 2016 offentlig fram og hevdet at to av besetningsmedlemmene sto bak ildspåsettelsene. Dansk politi har i årene etterpå fortsatt drevet etterforskning for å avdekke om det var økonomiske motiv som kan forklare katastrofebrannen.
Scandinavian Star ble i 1994 omdøpt til Regal Voyager og satt i drift i Det karibiske hav. Skipet ble solgt til et indisk selskap for opphugging i 2004.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.