Forliset av DS Sanct Svithun
Illustrasjon av seilasen og forliset til DS Sanct Svithun ved Stad i 1943.
Forliset av DS Sanct Svithun
Lisens: CC BY SA 3.0
Forliset til MS Sanct Svithun
Illustrasjon av seilasen og forliset til MS Sanct Svithun ved Folla i 1962.
Forliset til MS Sanct Svithun
Lisens: CC BY SA 3.0
Minnebauta
Minnebauta over Sanct Svithun-forliset ble reist på Nordøyan i 2002. Bautaen er utformet av billedhugger Harald Wårvik.
Minnebauta
Lisens: CC BY SA 3.0

Sanct Svithun var navn på to hurtigruteskip tilhørende Det Stavangerske Dampskibsselskab som forliste under dramatiske omstendigheter i henholdsvis 1943 og 1962.

D/S Sanct Svithun

D/S Sanct Svithun ble bygget i Polen i 1927 og hadde en bruttovekt på 1376 tonn. Skipet hadde køyeplasser til 182 passasjerer.

30. september 1943 ble Sanct Svithun senket av britiske fly ved Stad. Skipet ble angrepet på vei sørover av seks britiske bombefly. Det ble truffet av en bombe i forkant av skorsteinen og kom i brann. Det ble deretter satt på grunn på Kobbeholmen utenfor Ervik. Folk fra Ervik kom til unnsetning og bidro til å redde 76 av passasjerene. 47 mistet livet – 35 nordmenn og 12 tyskere.

Ervik kirke ble reist i 1970 som minnekapell over forliset, og skipsklokka henger i kirketårnet.

M/S Sanct Svithun

M/S Sanct Svithun ble bygget i Italia i 1950 og hadde en bruttovekt på 2095 tonn. Skipet hadde køyeplasser til 185 passasjerer.

21. oktober 1962 var Sanct Svithun nordgående fra Trondheim til Rørvik da det klokken 21.58 over ti nautiske mil ute av kurs grunnstøtte ved skjæret Oksen sørvest for Nordøyan fyr i Trøndelag fylke. Det sank i løpet av en drøy time. Skipet hadde da vært ute av kurs i om lag to timer. Det ble oppgitt feil posisjon slik at redningsaksjonen ble igangsatt i feil område. Klokken 01.30 klarte de første overlevende å ta seg frem til fyrvokterboligen ved Nordøyan fyr, og posisjon for forliset blir kjent. Av de 89 om bord omkom 41. Av disse var 16 passasjerer. Dette er den største tragedien som har rammet hurtigrutene i fredstid.

Rormannen ble i ettertid feilaktig gjort til syndebukk. Feilnavigeringen skyltes en rekke feilvurderinger både fra los, styrmann og kaptein. Forliset fikk stor betydning for utvikling av nytt maritimt regelverk, blant annet knyttet til brorutiner og loskvalifikasjoner.

Minnesmerke over forliset er satt opp ved Nordøyan fyr.

Skipsnavnet Sanct Svithun

Sankt Svithun var biskop i Winchester i England på 800-tallet. Svithun er blant annet skytshelgen for Stavanger domkirke, i byen der rederiet til de to hurtigruteskipene hadde hovedkontor. En skulptur av Sankt Svithun er plassert på kirkens østvegg.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kjerstad, Norvald (2017). Fremføring av skip for maritime studier. Fagbokforlaget.

Kommentarer (2)

skrev Yngve Jarslett

Foreslås delt i to artikler

skrev Tor Wisting

Omtalen av Sanct Svithun bør være samlet i en artikkel for å gjøre bruken lettere

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg