Rolls-Royce Trent turbofanmotor. Trent-familien av flymotorer har vært de viktigste flymotorene for passasjerfly produsert av Rolls-Royce de siste 25 årene, og er brukt på passasjerfly som Airbus A330, Airbus A340, Airbus A350, Airbus A380, Boeing 777 og Boeing 787 Dreamliner
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Rolls-Royce plc er et britisk industriforetak. Det ble grunnlagt som bilfabrikk i 1906 (se Rolls-Royce), og har hatt produksjon av flymotorer fra 1915. Rolls-Royce plc har bygd seg opp til å bli en av verdens største flymotorprodusenter.

Virksomhet

Rolls-Royce plc har hovedkontor i London. Selskapet hadde i 2022 en omsetning på 13,5 milliarder pund, og rundt 42 000 ansatte. I tillegg til produksjon av store turbofanmotorer for passasjerfly er selskapet involvert i forsvarsindustri. De har deltatt i utvikling av motorene til kampflyet Eurofighter Typhoon, og utviklet motoren for det nye kampflyet Tempest (Global Combat Air Programme). Rolls Royce produserer også gassturbin- og dieselmotorer for marinefartøy, og har levert fremdriftssystemene til den britiske marinens angrepsubåter av Astute-klassen og atomdrevne strategiske ubåter av Vanguard-klassen.

Historie

Et Spitfire jagerfly med Rolls-Royce Merlin-motor, Spitfire var en av de viktigste britiske jagerflyene under andre verdenskrig

/© IWM CH 2929.

Fabrikken produserte flymotorer under første verdenskrig fra 1915, og i 1937 ble den suksessfulle flymotoren Rolls-Royce Merlin tatt i bruk. Den første jetmotoren Rolls-Royce Welland ble prøvekjørt første gang i 1943, senere begynte også produksjon av gassturbiner. Etter økonomiske vanskeligheter, konkurs og nasjonalisering ble flymotorproduksjonen og bilproduksjonen skilt i 1971. Flymotorselskapet ble privatisert i 1987. I 1962 ble Napier Aero Engines tatt over, og i 1966 tok Rolls-Royce plc over Bristol Siddeley Engines, som hadde blitt dannet i 1959 da Bristol Aero-Engines, Armstrong Siddeley Motors og de Havilland Engine Company ble slått sammen. I 1995 kjøpte Rolls-Royce plc den amerikanske flymotorprodusenten Allison Engine Company, som nå har navnet Rolls-Royce Corporation.

Rolls-Royce Turbomeca ble dannet i 1966 av Rolls-Royce plc i samarbeid med Turbomeca for å produsere Adour turbofanmotorer for kampflyet Jaguar, og senere også produksjon av helikoptermotorer.

Rolls-Royce Marine ble dannet gjennom overtakelsen av industrikonsernet Vickers i 1999. Selskapet er verdensledende innen propeller og skipsmotorer, og det lager ellers blant annet gassturbiner, dieselmotorer, propeller, ror og vannjetmotorer, og omfattet fra 1999 også de bedriftene som inngikk i den norske Ulsteingruppen (unntatt verftsvirksomheten), Rolls-Royce Marine AS, opprinnelig Vickers Ulstein Marine Systems AS, med hovedkontor i Ulsteinvik. Kongsberg Gruppen tok i 2019 over Rolls-Royce Marine.

Kjente og viktige flymotorer

Rolls-Royce har utviklet en rekke kjente og banebrytende flymotorer, og inkluderer den første turbopropmotoren, den første jetmotoren brukt av passasjerfly og den første turbofanmotoren.

Kestrel

Hawker Fury var utstyrt med en Rolls-Royce Kestrel-motor, og var det raskeste jagerflyet i verden når det ble tatt i bruk
SDASM Archives.

Rolls-Royce Kestrel var en tolvsylindret V-motor, regnet som en av de aller beste flymotorene i første halvdel av 1930-tallet. Den ble brukt blant annet av jagerflyet Hawker Fury, og de lette bombeflyene Hawker Hart og Hawker Hind, og de fleste av variantene basert på disse. Kestrel var forløperen til Rolls-Royce Merlin.

Merlin

Rolls-Royce Merlin var den viktigste britiske flymotoren brukt under andre verdenskrig, og kanskje den mest kjente flymotoren til Rolls-Royce

South Australian History Network.

Rolls-Royce Merlin var en tolvsylindret V-motor, første gang prøvekjørt i 1935 og tatt i bruk fra 1937, og som var brukt av de noen av de mest suksessfulle britiske flytypene under andre verdenskrig, blant annet jagerflyene Spitfire, Hurricane, jagerbomberen Mosquito og bombeflyet Lancaster, og lisensprodusert i USA av Packard det amerikanske jagerflyet P-51 Mustang. En variant for stridsvogner var produsert under navnet Rolls-Royce Meteor.

Griffon

Rolls-Royce Griffon var en tolvsylindret V-motor, første gang prøvekjørt i 1939, og etterfølgeren til Rolls-Royce Merlin. Den var brukt fra 1943 av jagerflyene Fairey Firefly og Spitfire.

Welland

Gloster Meteor var førsy utstyrt med to Rolls-Royce Welland- og senere med to Derwent-motorer, og var det første og eneste allierte jetdrevne flyet tatt i bruk under andre verdenskrig

/© IWM CL 2925.

Rolls-Royce Welland var en turbojetmotor med sentrifugalkompressor. Den var selskapets første jetmotor, var utviklet fra Frank Whittle's turbojetmotor, og første gang prøvekjørt i 1943. Den var fra 1944 brukt av jagerflyet Meteor, som var det første og eneste allierte jetdrevne flyet tatt i bruk under andre verdenskrig. Welland ble bare produsert i et mindre antall før den ble erstattet av den forbedrede Rolls-Royce Derwent.

Derwent

Rolls-Royce Derwent var en turbojetmotor med sentrifugalkompressor. Den var som Welland utviklet fra Frank Whittle's turbojetmotor. Den ble første gang prøvekjørt i 1943, og.erstattet Welland på jagerflyet Meteor fra 1944. Den ble senere også brukt på treningsflyet Fokker S.14 Machtrainer, og kopier av Derwent ble brukt av de sovjetiske jagerflyene Jak-23 og La-15.

Nene

Det sovjetiske jagerflyet MiG-15 var utstyrt med en kopi av Rolls-Royce Nene

SDASM Archives.

Rolls-Royce Nene var en turbojetmotor videreutviklet fra Derwent, og den siste av turbojetmotorene med sentrifugalkompressor produsert av Rolls-Royce. Den var første gang prøvekjørt i 1946, og i Storbritannia brukt av jagerflyene Attacker og Sea Hawk, men var i større antall produsert med og uten lisens av andre flymotorprodusenter. Den var produsert i Sovjetunionen, som hadde fått 25 Nene-motorer og kopiert dem, for jagerflyet MiG-15, og i videreutviklet form av jagerflyet MiG-17 og bombeflyet Il-28, av Hispano-Suiza for det franske jagerflyet Ouragan, av Canadair for treningsflyet CT-133 Silver Star og av Pratt & Whitney i USA som JT6 Turbo Wasp, brukt av jagerflyet F9F Panther.

Trent

Rolls-Royce Trent var verdens første turbopropmotor, utviklet fra turbojetmotoren Rolls-Royce Derwent og første gang prøvekjørt i 1945. Den ble aldri satt i produksjon, og navnet er siden brukt igjen på en suksessfull serie turbofanmotorer første gang prøvekjørt i 1990 og brukt av Airbus A330, Airbus A350, Airbus A380, Boeing 777 og Boeing 787 Dreamliner.

Dart

Rolls-Royce Dart var en turbopropmotor, første gang prøvekjørt i 1947. Den var brukt av passasjerflyet Viscount, som var det første serieproduserte turbopropdrevne passasjerflyet i verden, og senere også av passasjerflyet Hawker Siddeley HS.748 og det japanske passasjerflyet NAMC YS-11.

Avon

Rolls-Royce Avon

U.S. Air Force photo.

Rolls-Royce Avon var fabrikkens første serieproduserte turbojetmotor med aksialkompressor. Den var brukt av passasjerflyet Comet, som var det første serieproduserte jetdrevne passasjerflyet i verden, og var også brukt av jagerflyene Lightning og Draken, og bombeflyene Canberra og Valiant.

Conway

Rolls-Royce Conway var den første turbofanmotoren som ble tatt i bruk. Den ble første gang prøvekjørt i 1953, og første gang tatt i bruk i 1959, og var brukt av passasjerflyene DC-8, Boeing 707 og VC10, og bombeflyet Victor.

T56

Rolls-Royce T56 er en av de mest brukte større turbopropmotorene. Den var utviklet og opprinnelig produsert av Allison Engine Company, og første gang prøvekjørt i 1954. Den er brukt blant annet av transportflyene C-130 Hercules frem til og med C-130H, AEW&C-flyet E-2 Hawkeye, patruljeflyet P-3 Orion, og kommersielle varianter har vært brukt blant annet av passasjerflyene Convair CV-580 og Lockheed L.188 Electra.

Tyne

Rolls-Royce Tyne var en turbopropmotor utviklet på midten av 1950-tallet for passasjerflyet Vickers Vanguard. Den var også brukt av passasjerflyet Canadair CL-44, og de militære transportflyene Short Belfast og Transall C-160.

Spey

Phantom FGR.2, variant av Phantom med Rolls-Royce Spey-motorer brukt av det britiske flyvåpenet
/© IWM (RAF-T 9166).

Rolls-Royce Spey var en turbofanmotor utviklet for sivile trafikkfly, tatt i bruk på 1960-tallet og brukt på passasjerflyene One Eleven, Trident, Fellowship og Gulfstream. Den ble også produsert i en militær variant med høyere ytelse og brukt på jagerbomberen Buccaneer, rekognoseringsflyet Nimrod og britiske Phantom jagerfly. Motoren var også brukt på den første bilen som brøt lydmuren 15. oktober 1997, ThrustSSC, som hadde to Spey-motorer.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg