Koptere
En koptisk prest velsigner menigheten i Jomfru Maria-kirken i landsbyen al-Our sør for Kairo. Det er usikkert hvor mange koptere som lever i Egypt, men sannsynligvis utgjør den kristne minoriteten rundt fem prosent av befolkningen. Mange har emigrert til utlandet.
Reuters/NTB Scanpix.
Kristen misjonsvirksomhet
Til områdene sør for Sahara kom kristendommen med kolonisering og misjonsvirksomhet.

Det afrikanske kontinentet domineres av kristendommen, islam og tradisjonelle afrikanske religioner.

Kristendommen

Kristendommen var dominerende i hele Middelhavsområdet fram til islams utbredelse på 700-tallet. Med islams utbredelse mistet mange afrikanske kristne kontakten med kirken andre steder. Fortsatt lever den koptiske kirke videre i Egypt og Etiopia, men særlig den etiopiske kirken skiller seg fra den opphavelige ortodokse kristendommen.

Sør for Sahara har kristendommen kommet med de europeiske kolonimaktene; først og fremst portugiserne, fra tidlig på 1500-tallet, deretter med nederlenderne på 1600-tallet, og fra 1800-tallet med de øvrige kolonimaktene. Det gjør at katolisismen er den dominerende retningen i mange av de tidligere portugisiske og franske koloniområdene, mens den anglikanske kirken er stor i de tidligere britiske områdene. I Sør-Afrika og Namibia finnes også den reformerte nederlandske kirken og flere protestantiske sekter, som kom til sørspissen av kontinentet med religiøse flyktninger fra Europa. Også fra andre land ble det organisert misjon. Fra 1840-årene var det norsk misjon i Sør-Afrika, fra 1860-årene på Madagaskar.

De senere årene har særlig evangeliske kirker hatt stor framgang på kontinentet. Pinsebevegelsen har hatt suksess, både i Vest-Afrika, det sørlige Afrika og i Øst-Afrika. Pinsemenigheter har også spredt seg i det religiøst konservative Etiopia, og utfordrer der hegemoniet den koptiske kirken har hatt i mer enn tusen år.

Man regner med at rundt 40 prosent av alle afrikanere er kristne, og sør for Sahara utgjør de kristne mer enn 60 prosent.

Islam

Sudan

Den overveiende del av befolkningen i Nord- og Mellom-Sudan er muslimer (sunnitter). Bildet viser en moské i Omdurman, bygd over Muhammad Ahmad ibn Abd Allahs (mahdiens) grav. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

Islam har dominert Nord-Afrika siden 700-tallet. I århundrene som fulgte bredte islam seg langs karavaneveiene sørover til Vest-Afrika og Sudan, og ned langs Swahilikysten øst på kontinentet. Skriftspråket gjorde islam til handelsmennenes, og etter hvert kongenes, religion. Å kunne lese og skrive var en fordel når handel skulle drives over store avstander. Langs karavanerutene gikk også pilgrimsferden til Mekka.

Da europeere ankom Vest-Afrika på 1500-tallet, og ekspanderte innover i århundrene som fulgte, dominerte allerede islam et bredt belte sør for Sahara, godt iblandet lokale tradisjoner og religioner.

Ved siden av Nord-Afrika, Sudan og Somalia, dominerer islam et bredt belte tvers over kontinentet sør for Sahara samt kystområdet i Øst-Afrika ned til Mosambik. Islam er den nest største religionen i Afrika etter kristendommen, og bortimot 40 prosent av alle afrikanere bekjenner seg til religionen.

De tradisjonelle religionene

De tradisjonelle religionene finnes dels i Vest-Afrika, dels i Sentral- og Øst-Afrika, Sør-Sudan og deler av Etiopia, men også i områder i det sørlige Afrika. Disse religionene er nært knyttet til tradisjonelt levevis (jordbruk, kveghold, jakt) og er derfor under sterkt press, ikke bare fra kristen og islamsk misjon, men også fra sosiale og økologiske endringer som urbanisering og ørkenspredning.

Ettersom Afrika er et svært mangfoldig kontinent, med mange kulturer, gir det lite mening å snakke om tradisjonell tro som et system. Men de tradisjonelle religionene inneholder ofte tro på en vanligvis fjern høygud, et hierarki av underordnede guder og åndevesener, ofte knyttet til naturen og en aktiv kult av forfedrene (fedrekult). Det er også vanlig å tro på hekser og bruk av magi og fetisjer. Man regner med at rundt 100 millioner afrikanere tilhører tradisjonelle religioner i dag.

Tradisjonell tro har ofte påvirket de store religionene. I Vest-Afrika og i Somalia fines det sufitradisjoner innen islam som har nær tilknytning til lokale tradisjoner. Også kristendommen har i Afrika fått et lokalt tilsnitt. Fram mot 1900-tallet oppstod for eksempel kimbanguismen i dagens Kongo. Kirken var dels en reaksjon mot lokale tradisjoner, men samtidig tok den opp i seg tradisjonelle elementer. Også de mange nye pinsemenighetene har tatt opp i seg lokale tradisjoner og formspråk, og skiller seg ofte distinkt fra pinsemenigheter i andre deler av verden.

Andre religioner

Den tidligere tallrike jødiske befolkning i Nord-Afrika utvandret til Israel etter 1948. Også den jødiske minoriteten i Etiopia har migrert de siste årene. Det finnes fortsatt et betydelig jødisk samfunn i andre afrikanske land, som Sør-Afrika.

Sør-Afrika har også en betydelig hindi-befolkning, etterkommere etter gjeldsslaver fraktet til landet av britene mot slutten av 1800-tallet. Det finnes også andre mindre menigheter av buddhister, baha'i og rastafarians, en religion fra Jamaica, flere steder i Afrika.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg