I Tyrkia kontrollerer regjeringen omtrent 90 prosent av de nasjonale mediene. Allmennkringkasteren Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) har under hele sin eksistens vært sterkt politisk kontrollert, selv om den på papiret skal være uavhengig.

I løpet av de siste årene har offentligheten begynt å interessere seg sterkere for uavhengige nyhetskilder, som viste seg å kunne være mer pålitelige enn de offisielle regjeringskildene under koronapandemien. Dette gjelder i etterkant av pandemien også for informasjon om den økonomiske krisen i landet. Samtidig publiseres det mye feilinformasjon, som ofte ikke oppfattes slik fordi tyrkerne skårer veldig lavt med tanke på digitale ferdigheter. Blant feilinformasjonen finnes dessuten russisk desinformasjon som spres via Sputnik Türkiye.

Siden regjeringen er klar over de sosiale medienes og messengertjenestenes betydning, kan de helt eller delvis blokkeres under kriser som i forbindelse med jordskjelvet i 2023 og ved et militært angrep nord i Syria i 2020. Også hundretusenvis av nettsider blokkeres; Wikipedia ble for eksempel blokkert i nesten tre år. Samtidig kan internettbrukere som poster såkalt 'desinformasjon', forvente seg lange fengselsstraff opptil livsvarig fengsel.

YouTube, som tidligere var forbudt i landet, har blitt en nøkkelplattform for uavhengige journalister der de publiserer innhold i egne kanaler.

Mediemangfold, pressefrihet og tillit til mediene

Mediemangfoldet trues fra alle kanter, og risikoene for både medienes grunnleggende beskyttelse, politiske uavhengighet, sosiale inkludering og markedsmangfoldet er høye.

Tyrkia er et av landene i verden der det fengsles flest journalister, og særlig kurdiske journalister er utsatt. Kritiske journalister må regne med politietterforskning og rettssaker mot dem selv når de gjør grunnleggende journalistisk arbeid som å intervjue maktpersoner. Dessuten opplever de trakassering og trusler på internett. Videre er tilgangen til viktige personer og områder begrenset; det er for eksempel vanskelig å undersøke Tyrkias militære aktiviteter i Irak, Libya og Syria siden kritiske journalister ikke får tilgang til krigsområder.

Reportere uten grensers pressefrihetsindeks havner Tyrkia med 34 av 100 poeng på en 165. plass blant 180 land og er dermed et av landene med dårligst pressefrihet i hele verden. I Europa har kun Russland og Belarus like farlige vilkår for journalistisk arbeid.

Tilliten til mediene er lav. Sju av ti tyrkere stoler ikke på dem. Tilliten er også avhengig av politisk ståsted; AKP-velgere stoler i høyere grad på mediene generelt. Forholdsvis mye tillit har tyrkerne, særlig de urbane og de med høy utdanning, til nyhetene fra uavhengige Fox TV og til landets eldste eksisterende avis Cumhuriyet; også den er uavhengig.

Medieteknologi

86 prosent av befolkningen har tilgang til internett (2023). De aller fleste bruker mobiltelefon for å være online. Nettbrett, bærbar og stasjonær PC er i begrenset grad utbredd.

Googles algoritmer favoriserer i stor grad medier og nyheter fra regjeringssiden, noe som også gjør seg gjeldende i anbefalinger av YouTube-videoer.

Mediebransjen og -økonomi

Aktører

Siden 2018 er allmennkringkasteren TRT og nyhetsbyrået Anadolu Agency tilknyttet til presidentens kommunikasjonsmyndighet mens det høyere radio- og TV-rådet RTÜK er tilknyttet til kulturdepartementet. Sistnevnte lisenserer også digitale plattformer som Netflix.

Det finnes en rekke rike oligarker med tette regjeringsbånd som eier de aller fleste store medieselskapene. Blant disse kan regnes Demirören Holding, Albayrak Medya, Turkuvaz Medya, Turk Medya, Hayat Görsel, Ciner Media Group, Ihlas Media Holding og Doğuş Holding. Nyhetsportalen EHA Medya, som publiserer nyheter på en rekke språk, er på papiret uavhengig, men får mye støtte fra Turkuvaz Medya. For disse selskapene er medievirksomheten vanligvis kun en del av en større forretningsvirksomhet i forskjellige sektorer. Interessekonflikter kan ikke unngås.

Walt Disney eier den største uavhengige TV-kanalen i landet.

Finansiering

Allmennkringkasteren TRT subsidieres av staten ved hjelp av en avgift på elektroniske enheter. Reklame spiller en ganske liten rolle i dens finansiering.

Hvis regjeringen ønsker at et selskap kjøper et medieselskap, kan selskapet få et lån fra regjeringen med lav rente for å kunne gjennomføre kjøpet. Regjeringskonforme selskaper kan også forvente seg inntekter fra politisk reklame.

Uavhengige medier må regne med bøter og reklameforbud fra RTÜK for 'fornærmelse av den tyrkiske regjeringen' og 'oppildning av hat og fiendskap i samfunnet'.

På grunn av den økonomiske krisen i landet er situasjonen vanskelig, og særlig nettbaserte uavhengige medier er avhengige av individuelle donasjoner, for eksempel via Patreon, eller hjelp fra utlandet, i første rekke fra EU-land som Sverige og Tyskland, men også fra Norge. Samtidig kan mottakelsen av utenlandsk hjelp medføre ytterlige represalier.

Mediebruk og medietilbud

Nyhetskilder

TV er fortsatt det viktigste mediet for å konsumere nyheter, men sosiale mediers betydning har økt enormt. De som stoler mindre på tradisjonelle massemedier, bruker i større grad sosiale medier og nettsteder som nyhetskilder. Det samme gjelder for den yngre generasjonen. Tap av tillit til tradisjonelle massemedier fører til mindre konsum av printmedier og TV.

Blant viktige nyhetskilder på TV er ved siden av de populære TV-kanalene, deriblant særlig FOX TV (Walt Disney), også nyhetskanaler som CNN Türk (Demirören Holding) og Habertürk TV (Ciner Media Group).

Omtrent én av fire leser avis.

Sosiale medier

Betydningen av sosiale medier og messengertjenester i landet er økende, og de brukes mye både for å være i kontakt med andre og for å lese nyheter. Lenge var Facebook mest brukt, men under koronapandemien skiftet interessen i retning av Instagram og WhatsApp som nå har overtatt Facebook. Ellers brukes blant annet Twitter / X, Messenger, Telegram, TikTok, Pinterest, Snapchat, LinkedIn og Skype.

Den tyrkiske regjeringen prøver å få kontroll over plattformene. Siden 2020 gjør en lovendring det nødvendig at alle sosiale medier med mer enn én million daglige brukere må ha eget kontor i landet. Siden 2022 må teknologiselskapene dessuten ha en tyrkisk leder i det lokale kontoret, lagre data i Tyrkia og overlevere brukerdata til regjeringen ved etterspørsel.

Presse, nettsteder og bøker

Papiravisene og tidsskriftene opplever hvert år en sterk tilbakegang i opplag og antall, og på ti år har nesten halvparten av dem forsvunnet. Det finnes omtrent 4 000 aviser og tidsskrifternå, deriblant litt flere tidsskrifter enn aviser (2022).

De fem største papiravisene er Sabah ('Morgen', grunnlagt 1985, Turkuvaz Medya), Hürriyet ('Friheten', grunnlagt 1948, Demirören Holding), Sözcü ('Talsmann', grunnlagt 2007, Estetik Publishing/Beme Media), Milliyet ('Nasjonen', grunnlagt 1950, Demirören Holding) og Posta ('Posten', Demirören Holding).

De mest brukte nyhetsnettsteder i Tyrkia er nettsidene til uavhengige Fox TV og Sondakika.com ('Siste nytt'), etterfulgt av sidene til den uavhengige avisen Sözcü. Blant uavhengige internasjonale nettsteder som har et tyrkisk publikum, må BBC Türkçe, VOA Türkçe og Deutsche Welle Türkçe nevnes. Disse blokkeres også av og til av RTÜK.

I tillegg publiseres det nesten 70 000 papirbøker per år. Lydbøker spiller en forholdsvis ubetydelig, elektroniske bøker en vesentlig større rolle. Ytringsfriheten er bedre i litteratursektoren enn i pressesektoren. Men den høye inflasjonen, devalueringen av den tyrkiske lira og den vanskelige økonomiske situasjonen sørger for betydelige problemer i bokbransjen.

Landet har nesten 50 000 biblioteker hvorav de aller fleste er mer eller mindre formelle skolebiblioteker. Omtrent 1300 biblioteker er folkebiblioteker.

TV, radio og strømmetjenester

TRT har nå 12 for det meste nasjonale TV-kanaler, seks nasjonale radiokanaler og åtte regionale.

Totalt har landet nesten 200 TV-kanaler hvorav omtrent hver tiende er nasjonal. Ni av de ti mest sette kanalene har tette politiske eller økonomiske forbindelser til regjeringen; kun FOX-TV kan ansees som uavhengig og regimekritisk. En annen viktig uavhengig kanal er Halk TV med forbindelser til Det republikanske folkepartiet.

De mest sette TV-kanalene er ATV (Turkuvaz Medya), FOX TV, Star TV (Doğuş Holding), Show TV (Ciner Media Group), Kanal D (Demirören Holding), TV8 (Doğuş Holding) og statlige TRT 1.

Ved siden av tyrkiskspråklige TV-kanaler finnes også kanaler på kurdisk og arabisk.

Én av fire lytter til radio. Det finnes omtrent 900 kanaler i landet. De største kanalene kontrolleres av regjeringen. Blant disse kan nevnes Kral Fm (Doğuş), stalige TRT, Radyo 7 (Hayat Görsel), A Haber Radyo (Turkuvaz) og Radyo D (Demirören). DAB+-radio testes i landet med noen statlige kanaler.

Det finnes både de store internasjonale og tyrkiske videostrømmetjenester i landet, og interessen er økende. Også interessen for musikkstrømming er i vekst. Spotify har vært i landet siden 2013.

Historikk

Tyrkias første avis, Le Spectateur Oriental, ble grunnlagt i Izmir 1821 og var rent franskspråklig. I 1831 la Sultan Mahmut 2 til rette for etableringen av en avis på tyrkisk. Den startet samme år, het Takvim-i Vekayi ('Begivenhetenes kronikør'), og utkom 15 til 20 ganger i året.

Den første virkelige avis på tyrkisk var Ceride-i Havadis, som ble startet av engelskmannen William Churchill i 1840. I 1860 fulgte nyhetsavisen Tercüman-i Ahval ('Begivenhetenes fortolker').

De politiske begivenhetene i landet har spilt en vesentlig rolle for avisenes utvikling. Da republikken ble innført i 1923, førte det til et tilbakeslag for pressen. Innføring av det latinske alfabet i 1928 førte likeledes til nedgang for avisene fordi publikum ikke kunne lese hva som stod der. Samtidig ble landets eldste eksisterende avis Cumhuriyet ('Republikken') grunnlagt i 1924, og de første radiooverføringene startet i 1927.

Det statlige Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) ble grunnlagt 1964. Fjernsynssendinger startet i 1968.

Fra 1980-tallet til i dag

Etter militærkuppet i 1980 ble pressen pålagt streng selvsensur. Myndighetene grep også direkte inn mot aviser og tidsskrifter. Begrensningene av pressefriheten fortsatte under det sivile styret senere. Det kurdiske spørsmålet, politisk islam og de militæres rolle var svært sensitive emner å ta opp, og reportasjer og uønskede ytringer om disse emnene kunne føre til arrestasjon og rettsforfølgelse. Også radio- og fjernsynsstasjoner ble suspendert for å behandle disse temaene.

I løpet av 1980-tallet begynte en privatisering av mediene der alle store aviser ble kjøpt av forretningsmenn med lite tidligere interesse for journalisme, men med et ønske om mediestøtte i privatiseringsprosessen av statlige institusjoner. Den første private TV-kanalen, Star 1, med base i Tyskland, kom i 1990. Nasjonalforsamlingen vedtok i 1993 å oppheve det statlige kringkastingsmonopolet.

Etter at Tyrkia søkte om EU-medlemskap, var behandlingen av pressen noe mer forsiktig. Som en del av reformene i forbindelse med søknaden, har en av statskanalene siden 2004 hatt en del sendinger på kurdisk, noe som lenge var forbudt.

Da Recep Erdoğan kom til makten i 2002, var han ikke interessert i et samarbeid med de eksisterende medieeierne, men heller i å installere sine egne venner i disse posisjonene. I AKPs regjeringsperiode har pressefriheten blitt kraftig svekket, grunnet flere faktorer. Den første er den fortsatte bruken av paragrafer i lovverket for å anklage journalister og medieorganer for å støtte terrorisme når de skriver om militæret eller om kurdisk politikk. Rekordmange tyrkiske journalister sitter fengslet for artikler de har publisert.

Den andre er at Erdoğan som statsminister og president gikk til svært mange injuriesøksmål mot journalister, redaktører og karikaturtegnere. Bare i 2005 gikk han til 57 søksmål, og ble tilkjent rundt tre millioner kroner i erstatning.

En tredje faktor er medieeieres innskrenking av redaksjonenes frihet. De fleste mediebedriftene eies av store industrikonsern som har interesser av gode relasjoner til myndighetene, særlig i forbindelse med offentlige oppdrag. Dette har ført til at eiere sensurerer sine egne aviser og sier opp redaktører og journalister. Et eksempel på det siste, er Milliyet-journalistene Hasan Cemal og Can Dündar som i 2013 ble oppsagt etter å ha kritisert AKP-regjeringen.

En fjerde faktor er den lave graden av fagorganisering blant journalister (rundt fem prosent). Dette skyldes igjen aggressivt press mot fagorganisering fra eierne. I noen tilfeller har eierne sagt opp hele den journalistiske staben og startet avisen på nytt.

Mange aviser og mediehus har blitt overtatt av myndighetene eller solgt til personer og firmaer som er lojale mot AKP-regjeringen. Dette har skjedd etter angivelige økonomiske misligheter. Etter det mislykte kuppforsøket i 2016 har medieorganer knyttet til Fetullah Gülens bevegelse blitt konfiskert av staten. Dette skjedde med den populære avisen Zaman ('Tiden') og nyhetsbyrået Cihan. Avisens nettsiden ble stengt, og arkivet av tidligere artikler ble gjort utilgjengelig. Videre ble 179 aviser, TV-kanaler, radiokanaler, tidsskrifter, nyhetsbyråer og forlag lagt ned under unntakstilstanden.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Oversiktsartikler og bakgrunnsstoff

Eierskapsforhold og medielandskap

Journalistisk arbeid og pressefrihet

Statistikk

Litteratur

  • Akser, M. og Baybars, B. (2022): Repressed media and illiberal politics in Turkey: the persistence of fear. I: Southeast European and Black Sea Studies. Volume 23, 2023, Number 1. Side 159 til 177. Les artikkelen her
  • Coşkun, G.B. (2020): Media capture strategies in new authoritarian states: the case of Turkey. I: Publizistik 65. Side 637 til 654. Les artikkelen her
  • Saka, E. (2019): Social media and politics in Turkey: A journey through citizen journalism, political trolling, and fake news. Lanham, MD: Lexington Books
  • Yanardağoğlu, E. (2021): The Transformation of the Media System in Turkey: Citizenship, Communication, and Convergence. Basingstoke: Palgrave Macmillan
  • Yanatma, S. (2021): Advertising and media capture in Turkey: how does the state emerge as the largest advertiser with the rise of competitive authoritarianism? I: The International Journal of Press/Politics. Volume 26 Number 4. Side 797 til 821. Les artikkelen her
  • Yeşil, B. (2018): Authoritarian turn or continuity? Governance of media through capture and discipline in the AKP era. I: South European Society & Politics. Volume 23, Number 2, Side 239 til 257. Les artikkelen her
  • Yeşil, B. (2016): Media in New Turkey: The Origins of an Authoritarian Neoliberal State. University of Illinois Press.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg