I forlengelsen av nominasjonen til Turnerprisen (Turner Prize) utarbeidet hun House, et prosjekt som bestod i å fylle et viktoriansk rekkehus i Øst-London med betong, for deretter å fjerne ytterveggene. Det som stod igjen, var en massiv avstøpning av husets indre rom. Størrelsen bidrog til å opphøye huset til et monument.
Metoden Whiteread benyttet til House var ikke ny for henne. Hun har i mange år arbeidet med hverdagslige gjenstander, blant annet badekar og stoler, som hun benytter til å fremheve objektenes tomrom, det negative rom. På en måte kan man si at hun gir form til det rom som omgir oss. Arbeidet med det negative rom kan også sees som en negasjon av tradisjonell skulptur, det vil si den som er figurativ og plassert på sokkel. Hun har for eksempel fjernet objektet fra sokkelen. I tillegg arbeider hun med materialer som betong og harpiks, noe som også fjerner henne fra det tradisjonelle skulpturspråket.
I Norge er Rachel Whiteread representert med skulpturen The Gran Boathouse (2010), plassert i Gran kommune. Verket, som er i massiv betong, er en avstøpning av tomrommet i et gammelt båthus.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.