Risplanting (2019)
En kvinne planter ris i Lahore i juli 2019. Ris er et viktig jordbruksprodukt i Pakistan.
Tekstilarbeider i Lahore (2019)
En tekstilarbeider tørker tråd i Lahore etter at tråden har blitt farget.

Pakistans bruttonasjonalprodukt (BNP) var i 2021 på 348,3 milliarder amerikanske dollar, hvilket var 15,9 prosent høyere enn i 2020. BNP per innbygger er lavere enn i India, men høyere enn i Bangladesh. Arbeidsledigheten var i 2021 på 4,3 prosent, men tallet er bare i begrenset grad utsagnskraftig: Mye av arbeidet skjer i uformell sektor, og undersysselsettingen er høy.

Pakistan står overfor store utfordringer på det økonomiske området. Omfanget av utenlandske investeringer er begrenset, blant annet som følge av svak politisk stabilitet, sviktende energitilfang og høy sikkerhetsrisiko for personell og installasjoner. De årlige utenlandske investeringene i perioden fra 2013 til 2022 utgjorde mellom 2,6 og 3,5 milliarder amerikanske dollar. Lavest var de utenlandske investeringer i 2013 og 2022 på 2,6 milliarder amerikanske dollars og høyest i 2018 på 3,5 milliarder amerikanske dollar. De største utenlandske investorene i 2022 var Kina, USA, Sveits, De forente arabiske emirater (FAE) og Hongkong.

Fraværet av økonomiske reformer og svak skatteinngang bidrar også generelt til lave offentlige budsjetter. Underskuddet på statsbudsjettet er på 5,8 prosent av BNP, og den offentlige gjelden som andel av BNP utgjør 67 prosent (2017).

Økonomisk utvikling

I perioden 1965–1980 hadde Pakistan en økonomisk vekst på gjennomsnittlig fem prosent årlig. Gjennom 1980-årene holdt den seg på cirka seks prosent. I perioden 1990–2003 var det en gjennomsnittlig årlig vekst i BNP per år på 3,9 prosent. Etter forbigående negativ vekst ved tusenårsskiftet, var veksten kraftig de følgende årene og nådde 8,4 prosent i 2004–2005, men falt under finanskrisen i 2008–2009. I perioden fra 2011 til 2021 var den gjennomsnittlige årlige økningen i BNP på 6,3 prosent.

Tidlig i 1970-årene nasjonaliserte myndighetene store deler av landets industriforetak. Senere, og særlig fra midten av 1980-årene, ble det igjen åpnet for privatisering. I 1990-årene gjennomførte Nawaz Sharifs to regjeringer en rask privatisering av statlige industriforetak. Nesten alle restriksjoner på kapitalbevegelser, banketableringer og private investeringer ble opphevet. Den økonomiske veksten ble imidlertid hemmet av svak ressursbruk, utstrakt korrupsjon og et ineffektivt skattesystem.

I løpet av 1990-årene ble fattigdommen enda mer utbredt, og infrastruktur og sosiale tjenester preget av forfall. Pervez Musharrafs militærdominerte regime gikk siden tusenårsskiftet videre med radikale økonomiske reformer; blant annet av skattesystemet. Et omfattende program for fattigdomsbekjempelse ble gjennomført i årene 2001–2004. Til tross for dette lever 24,3 prosent av befolkningen i fattigdom (2015). Dette skyldes dels den store befolkningstilveksten, dels at landets rikdom er på forholdsvis få hender. Svært mange livnærer seg på et enkelt jordbruk.

De materielle ødeleggelsene etter en jordskjelvkatastrofe 8. oktober 2005 ble av Verdensbanken anslått til 5,2 milliarder amerikanske dollar. Fra verdenssamfunnet ble det i ettertid gitt løfter om bistand på i alt 6 milliarder amerikanske dollar. For å koordinere oppbyggingen etter jordskjelvkatastrofen etablerte den pakistanske regjeringen Earthquake Reconstruction and Rehabilitation Authority (ERRA) 24. oktober 2005.

Primærnæringer

Primærnæringene bidrar med 24,4 prosent av BNP (2016) og sysselsetter 42,3 prosent av den yrkesaktive befolkningen (2015).

Jordbruk

Pakistan (Jordbruk, skogbruk) (kvinner på marken)

Kvinner i Hunza-provinsen (i nordlige Kashmir) arbeider på marken. Disse kvinnene tilhører en lokal organisasjon (dannet 1984) som får støtte fra Agha Khan-utviklingsnettverket, og som hjelper med investeringer og med å organisere og utvikle jordbruksprosjekter. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Pakistans økonomi har gjennom generasjoner vært basert på jordbruket, som fortsatt er en dominerende næringsvei. Omkring 25 prosent av landets totalareal er dyrket mark, av dette er cirka 80 prosent avhengig av kunstig vanning. Fra Indus og dens bielver går et finmasket nett av vanningskanaler; i sitt slag verdens største sammenhengende system. Den store bruken av kunstig vanning har resultert i økt saltinnhold i jorden, og forsumping av vannkildene enkelte steder.

Siden 1960-årene har det vært satset på økt mekanisering, større bruk av kunstgjødsel og anvendelse av bedre såkorn for å øke produktiviteten i jordbruket. Jordbruket drives for det meste av leilendinger/forpaktere på små bruk; hele 90 prosent er under 10 hektar, og arealutbyttet er fortsatt relativt lavt. De store godseierne har i betydelig grad holdt fast ved sin posisjon som føydalherrer; også med stor politisk innflytelse. Vedtatte jordreformer er stort sett blitt papirprodukter. Hester, okser og esler spiller fremdeles en viktig rolle som trekkraft i jordbruket og som transportmiddel.

De viktigste kulturvekstene er hvete, ris og sukker til innenlandsk forbruk. Landet er selvforsynt med disse varene. Med en produksjon på 24,3 millioner tonn er Pakistan verdens sjuende største produsent av hvete (2019). Bomulls- og lærprodukter er svært viktige eksportvarer. Pakistan er verdens femte største produsent av bomull, som tradisjonelt har stått for cirka halvparten av eksportinntektene. Hvete, mais og sukkerrør er også viktige salgsprodukter. Andre sentrale innslag i jordbruket er bøffelmelk, kumelk, poteter og en stor variasjon av frukter og dadler. Husdyrhold er viktig i områder uten kunstvanning.

Skogbruk

4,7 prosent av landets samlede areal er dekket av skog (2019). Det aller meste av tømmeret brukes til husbygging, brensel og produksjon av papir.

Fiske

Havfisket, som i hovedsak foregår langs Makrankysten (Balutsjistan) og langs kysten mellom Karachi og grensen mot India, utgjør 359 534 tonn (2015). Ferskvannsfisket utgjør 132 456 tonn (2015). Oppdrett av fisk skjer i hovedsak i provinsen Punjab. Produksjonen er på 151 055 tonn (2015). Pakistan har et lite hjemmemarked for fisk; 40 prosent av fangstene males til fiskemel og brukes som dyrefôr, for øvrig går det meste til eksport, særlig reker til Japan og Singapore.

Bergverk og energi

Pakistan (Økon. aktivitet)

Økonomisk aktivitet

Av /Store norske leksikon ※.
Pakistan (Næringsliv) (demning)

Tarbela-demningen i elven Indus, nordvest for Rawalpindi. Dammen er 148 meter høy og 2743 meter lang, og er verdens største jordfyllingsdam med et volum på ca. 106 mill. m3. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.
vindmøller (2021)
Solnedgang over vindkraftverket i Jhimpir i Dhatta-distriktet i Sindh-provinsen. Anlegget har vært i drift siden juni 2017 og produserer 99 MW. Vindkraftprosjektet er del av China Pakistan Economic Corridor (CPEC) som styrker det økonomiske samarbeidet mellom landene.

Rikt tilfang på vann fra Himalaya gir grunnlag for energi basert på vannkraft, og i tillegg til store kraftanlegg har man de senere år bygd ut også mindre lokale kraftverk – særlig i nord. Balutsjistan har drivverdige forekomster av naturgass, mens olje utvinnes blant annet i provinsen Sindh. Bergverksdriften er i hovedsak statskontrollert.

I 2020 ble det utvunnet 4855 millioner tonn kull (i Balutsjistan og Punjab), mens importen utgjorde 17 239 millioner tonn. Landets samlete reserver av kull utgjør 3064 milliarder tonn (2019). Det utvinnes krommalm (i det nordøstlige Balutsjistan), kalkstein, petroleum, gips og jernmalm. Naturgassproduksjonen dekker en ganske stor del av Pakistans energiforbruk. Fra det store feltet ved Sui (nær Sukkur) i Balutsjistan fører en 560 kilometer lang rørledning til Karachi og en 350 kilometer lang ledning til Multan i Punjab. Gassinstallasjonene har imidlertid vært gjenstand for sabotasje fra militante balutsji-nasjonalister, særlig siden 2005.

Olje importeres fra Midtøsten, særlig Saudi Arabia, mens noe naturgass kommer fra Iran og Qatar.

Den viktigste energikilden for produksjon av elektrisk energi er fossilt brensel, hovedsakelig i form av olje og naturgass, i mindre grad kull. Av den samlede produksjonen i 2020 kom 55,2 prosent fra fossilt brenstoff. Den øvrige kraftproduksjonen kom fra vannkraft (31,9 prosent), kjernekraft (8,2 prosent), vindkraft (2,8 prosent), solenergi (1,0 prosent) og biomasse (0,8 prosent).

Pakistan, opprinnelig med hjelp fra Frankrike, var tidlig ute med å ta i bruk kjernekraftteknologi, men har senere møtt motbør siden landet ikke har sluttet seg til Ikkespredningsavtalen, som trådte i kraft i 1970.

Forbruket av elektrisk energi var 103 TWh i 2020. Ikke alle husstander er tilknyttet elektrisitetsnettet. I 1981 var det bare cirka 15 prosent av landsbyene som hadde tilgang på elektrisitet. Etter at Pakistan i mange år satset betydelig på utbygging av elektrisitetsnettet, økte andelen av befolkningen i rurale strøk (på landsbygda) som har tilgang til strømforsyning til 91,9 prosent (2021). I de urbane strøkene er andelen 99,9 prosent, mens andelen på landsbasis er 94,9 prosent (2021).

Industri

teppesalg
Teppesalg i Peshawar, Pakistan.
Av .

Industrien (inkludert bergverk) sysselsetter 22,6 prosent av yrkesbefolkningen (2015) og bidrar med 19,1 prosent av BNP (2016).

Næringen hadde i perioden 1990–2002 en årlig vekstrate på 4 prosent. I perioden fra 2014 til 2018 var industrisektorens gjennomsnittlige årlige vekstrate på 5,33 prosent. Den største industrielle ekspansjonen har særlig funnet sted i provinsen Punjab, der nyrike forretningsmenn er blitt en ny overklasse i konkurranse med de tradisjonelle godseierne. Tekstil- og næringsmiddelindustrien, sammen med raffinering av petroleum, er viktigste næringer. Bomullsindustrien, som har tyngdepunkt i Karachi, produserer i stor utstrekning tekstiler og garn til eksport.

Pakistans samlete produksjon av stål utgjør 3,3 millioner tonn (2021). Det produseres 298 000 motorvogner per år (2019). Lærvareindustrien er i sterk vekst etter at Pakistan i større grad har begynt å bearbeide læret selv fremfor å eksportere ubearbeidede huder og skinn. Også næringsmiddel-, gummivare- og maskinindustrien og den kjemiske og elektrotekniske industri er i ekspansjon. Den farmasøytiske industrien domineres i stor grad av multinasjonale selskaper. Det finnes også en håndverksmessig industriproduksjon, særlig av keramikkvarer og tepper.

Turisme

Hunza-dalen (2017)

Hunza-dalen i Gilgit Baltistan er en populær reiselivsdestinasjon, særlig om høsten. Da skifter bladene farge, samtidig som man har en fjellkulisse med flere 7000 meter høye fjell fra Karakorum-fjellkjeden i bakgrunnen.

Av /Alarmy Stock Photo/NTB.

Antall utenlandske turister, som besøkte Pakistan, økte fra 0,9 millioner i 2012 til 3,2 millioner i 2018. Politisk uro og konkurranse fra mer lett tilgjengelige naboland hold innebærer at turistsektoren er av begrenset økonomisk betydning for landets økonomi.

Samferdsel

Pakistan (Samferdsel) (buss)

Av landets veinett er ca. halvparten asfaltert, og busser står for en viktig del av landets kollektivtransport. Her en av Karachis utallige fargerikt dekorerte busser. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.
Metrobuss-holdeplass (2019)
Metrobuss-holdeplass Centaurus South i Islamabad. Busslinjen forbinder storbyene Islamabad og Rawalpindi og ble åpnet i 2015.

Samferdselsnettet i Pakistan er av svært varierende karakter, og er best utbygd i nord og i et belte ned til Karachi ved kysten. Karachi er landets viktigste havneby. 60 prosent av alt som importeres og eksporteres sjøveien, går over Karachi havn. Øst for Karachi er havnen Muhammad Bin Quasim, som ble etablert i 1970-årene i forbindelse byggingen av Pakistan Steel Mills. En ny dypvannshavn ble i 2005 åpnet i Gwadar i provinsen Balutsjistan, 120 kilometer øst for grensen til Iran. Det finnes 11 881 kilometer jernbane (2021). Det er jernbaneforbindelse til Turkmenistan via Afghanistan. Det er 264 175 kilometer veier, hvorav 185 463 kilometer er asfaltert (2021). I 1978 åpnet Karakorum Highway, en veiforbindelse som ga forbindelse til Xinjiang-provinsen i Kina. Det er i al 1973 kilometer motorvei (2019). Den eldste motorveien er fra 1997 (mellom Lahore og Islamabad). Internasjonale lufthavner finnes ved Karachi, Rawalpindi/Islamabad, Lahore, Peshawar, Quetta, Multan, Sialkot, Faisalabad og Hyderabad. To private flyselskaper konkurrerer med det 86 prosent statseide Pakistan International Airlines (PIA).

I Karachi ble byens eget jernbanenett (urban train) gjenåpnet i 2005 etter omfattende modernisering siden 1998. Byen har over 15 000 bybusser; alle i privat eie. Motorrickshawer, trehjulsscootere med tak og dører og fantasifulle dekorasjoner, setter sitt preg på ferdselen i mange byer. Tongas, hestekjerrer med to hjul, er fortsatt i bruk.

Utenrikshandel

Pakistans eksport utgjorde 35,566 milliarder amerikanske dollar i 2021, mens importen beløp seg til 76,392 milliarder amerikanske dollar. Landet hadde med dette et underskudd på handelsbalansen på 40,826 milliarder amerikanske dollar.

I 2019 hadde Pakistan størst eksport til følgende fire land: USA (14 prosent), Kina (8 prosent), Tyskland (7 prosent) og Storbritannia (6 prosent). Viktige eksportvarer er tekstiler og andre bomullsprodukter, lærvarer, tepper, sportsartikler, sjømat og kirurgiske instrumenter.

I 2019 hadde Pakistan størst import fra følgende tre land: Kina (28 prosent), De forente arabiske emirater (11 prosent) og USA (5 prosent). Viktige importvarer er olje og petroleumsprodukter, maskiner og transportutstyr, kjemikalier, jern- og stålvarer, halvfabrikata til industrien og palmeolje.

Pakistan mottar lån og økonomisk bistand fra en rekke land og multilaterale organisasjoner, herunder FN og Verdensbanken. Bidrag fra pakistanske arbeidere i utlandet utgjør en stor del av landets valutainntekter.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg