Opel Mokka

General Motors.
Lisens: CC BY NC 3.0

Opel er et tysk bilmerke. Merket var eid av General Motors fra 1929 til 2017, fra 2017 til 2021 av PSA Group, og er fra 2021 eid av Stellantis.

Virksomhet

Opel ADAM

.
Lisens: CC BY NC 3.0

I Norge var Opel det 15. mest solgte personbilmerket i 2023, med i alt 1835 nyregistrerte biler, og det sjette mest solgte merket for nyttekjøretøy under 3,5 tonn med 953 nyregistrerte kjøretøy.

Historie

Adam Opel (1837–1895) laget opprinnelig symaskiner og tråsykler i sin fabrikk, som ble startet i 1862 i Rüsselsheim ved Rhinen. Hans fem sønner utvidet produksjonen og bygde en bil i 1898 sammen med smeden L. Lutzmann. Det ble en tid bygd biler på fransk lisens, men fra 1906 bygde de egne konstruksjoner. I 1928 eksperimenterte Fritz von Opel med rakettdrevne biler, og bygde i 1929 verdens første rakettfly.

Fabrikken kom i 1929 under General Motors, som gjorde den til Europas største bilfabrikk. Fabrikkene ble helt ødelagt under andre verdenskrig, men ble bygd opp igjen etter krigen og ble blant de ledende i Europa.

Fra slutten av 1970-årene har Opel blitt solgt i Storbritannia under navnet Vauxhall, og disse modellene har erstattet de originale britiske typene.

I 2017 solgte General Motors sin europeiske virksomhet, inkludert merkene Opel og Vauxhall, til det franske bilkonsernet PSA Group. PSA Group fusjonerte med Fiat Chrysler Automobiles i 2021 og dannet det nye konsernet Stellantis.

Adam Opel AG hadde hovedkontor i Rüsselsheim. Ved utgangen av 2018 hadde Opel omkring 30 400 ansatte og ti produksjonsanlegg; i Eisenach, Kaiserslautern og Rüsselsheim (Tyskland), Szentgotthard (Ungarn), Gliwice og Tychy (Polen), Aspern (Slovakia), Zaragoza (Spania) og Ellesmere Port og Luton (Storbritannia, produksjon av Vauxhall). Selskapet hadde i 2018 en omsetning på 18 milliarder euro, og solgte 1 038 057 personbiler og lette nyttekjøretøy.

Opel i Norge

Opel Blitz tilhørende Telegrafverket fotografert på Hamar
Norsk Teknisk Museum.

Opel var fra 1915 et av de mest solgte europeiske personbilmerkene i Norge, i et marked ellers dominert av amerikanske merker. Det lå som det åttende mest vanlige merket i personbilparken i Norge i 1921. Utover 1930-tallet økte Opel sitt salg i Norge, og i siste halvdel av 1930-tallet var Opel et av de mest solgte personbilmerkene i Norge. Etter andre verdenskrig solgte Opel relativt mye i Norge på slutten av 1950-tallet, og det var et av de mest solgte merkene på 1960-tallet og 1970-tallet.

Opel har siden hatt et gradvis sviktende salg i Norge. Det var det fjerde mest vanlige bilmerket i Norge i 2008, og hadde i 2020 falt ned til en 13. plass.

Viktige og kjente modeller

Kjente modellbetegnelser på personbiler har vært Ascona, Astra, Corsa, Insignia, Kadett, Kapitän, Manta, Olympia, Rekord og Vectra. I tillegg har lastebilmodellen Blitz vært kjent.

Olympia

Opel Olympia, 1936-modell
Norsk Teknisk Museum.

Olympia var en todørs sedan med frontstilt motor og bakhjulsdrift. Den var opprinnelig satt i produksjon fra 1935, og var den første personbilmodellen Opel satte i produksjon etter andre verdenskrig, fra 1947. Fra 1953 ble en helt ny modell produsert som Olympia Rekord, og etter noe navneforvirring forsvant Olympia i 1959, og Rekord ble en egen modell fra 1957. Olympia dukket opp igjen i 1967 som modellnavn på en variant av Kadett, en sedan med to til fire dører og fastbackkarosseri, ment for segmentet mellom Kadett og Rekord, men forsvant igjen i 1970 og ble erstattet av Ascona.

Kapitän

Opel Kapitän, modell fra midten av 1960-tallet
.
Lisens: CC BY NC 3.0

Kapitän var en firedørs sedan produsert fra 1938, og var den siste modellen til Opel som ble utviklet og satt i produksjon før andre verdenskrig. Den ble satt i produksjon igjen etter krigen fra 1948, og i 1954 fikk den et nytt, mer moderne karosseri. Fra 1964 kom en helt ny modell, og Diplomat ble introdusert som en premiummodell av Kapitän. I 1969 ble ytterligere en variant lagt til under modellnavnet Admiral, og modellnavnet Kapitän forsvant i 1970. Modellnavnet Admiral forsvant i 1976, og alle variantene var produsert under modellnavnet Diplomat frem til produksjonen opphørte i 1977.

Blitz

Opels mest kjente lastebilmodell var Opel Blitz. Den ble opprinnelig satt i produksjon i 1930, men fikk navnet Blitz fra 1931. Navnet på denne lastebilen henspilte på fabrikkens firmamerke, som er en sirkel med et lyn (Blitz) gjennom. Den var en av tyskernes mest brukte lastebiler under andre verdenskrig. Krigsproduksjon av Opel Blitz omfattet også halvbeltevognen Maultier, som det ble produsert omkring 4000 av fra 1942 til 1944, og lisensproduksjon av Opel Blitz av Daimler fra 1944. Etter krigen ble Opel Blitz igjen satt i produksjon fra 1946, og var i produksjon i Tyskland frem til 1975, med over 440 000 Opel Blitz produsert. Den britiske modellen Bedford CF var eksportert til Tyskland som Bedford Blitz frem til 1987.

Kadett

Opel Kadett, første generasjon produsert fra 1962
/Norsk Teknisk Museum.
Lisens: CC BY SA 2.0

Kadett var opprinnelig lansert i 1937 som en to- til firedørs sedan, og var en av de mest solgte modellene til Opel frem til produksjonen stanset i 1940. Etter krigen ble Kadett kopiert og produsert i Sovjetunionen som Moskvitch 400 fra 1947 og Moskvitch 401 fra 1954 til 1956. Av Opel ble ikke Kadett tatt i bruk igjen som modellnavn før i 1962, på den helt nye todørs sedanen Kadett A. Denne ble erstattet av Kadett B i 1965, som var en to- til firedørs sedan, Kadett C fra 1973, Kadett D fra 1979, og Kadett E, som var en tre- til femdørs kombisedan, fra 1984 til 1991. Modeller basert på Kadett ble i Storbritannia produsert som Vauxhall Viva fra 1963, og identiske modeller av Kadett D og Kadett E fra 1980 som Vauxhall Astra. Kadett ble i 1991 erstattet helt av Opel Astra.

Rekord

Opel Rekord, 1977-modell
.
Lisens: CC BY NC 3.0

Rekord ble opprinnelig produsert som egen modell fra 1957, som todørs sedan, og fra 1959 også som firedørs sedan. I 1963 lanserte Opel den helt nye Rekord A, som ble produsert i over 882 000 eksemplarer. Den ble erstattet av Rekord B i 1965, som egentlig var en Rekord A med redesignet karosseri, og bare var i produksjon frem til 1966 og omkring 303 000 produserte eksemplarer. Rekord C ble produsert fra 1966, og fra 1967 også premiumvarianten Commodore. I alt ble nesten 1,3 millioner Rekord C produsert frem til 1971, og i tillegg over 156 000 Commodore. Rekord D, i produksjon fra 1971, var produsert i et antall av over 1,1 millioner frem til 1977, og premiumvarianten Commodore i et antall av over 140 000 fra 1972 til 1977. Rekord E var den siste generasjonen av Opel Rekord, og var i produksjon fra 1977 til 1989. Den gjennomgikk en omarbeiding i 1982, og var kjent som Rekord E2 etter dette.

I 1986 ble Rekord erstattet av Omega, men ble produsert for eksport frem til 1989. I alt ble over 1,3 millioner Rekord E og Rekord E2 produsert, og i tillegg over 80 000 av premiummodellen Commodore fra 1978 til 1982, og over 129 000 av premiummodellen Senator og over 43 000 av premiummodellen Monza fra 1978 til 1986.

Ascona

Ascona var en sedan med to til fire dører, produsert fra 1970. Den var også levert som stasjonsvogn, og fra 1981 med Ascona C, som femdørs kombibil. I alt ble over 690 000 Ascona A produsert fra 1970 til 1975, over 1,5 millioner Ascona B fra 1975 til 1981, og over 1,7 millioner Ascona C fra 1981 til 1988. Fra 1988 ble Ascona erstattet av Opel Vectra.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg