Faktaboks

Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab
OVDS
Logo
Logo
Av .

Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskap (OVDS) var et norsk rederi med røtter tilbake til 1912, da A/S Ofotens Dampskibsselskab (ODS) ble etablert i Narvik med formål å drive lokalrutefart med passasjerer og gods i Ofotfjorden og omland. OVDS er i dag en del av selskapet Hurtigruten AS.

Fra 1936 ble ODS deltager i Hurtigruta, og i januar 1988 ble ODS formelt slått sammen med Vesteraalens Dampskibsselskab A/S (VDS) under navnet Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab A/S (OVDS). I 2005 ble OVDS og Troms Fylkes Dampskibsselskab A/S (TFDS) fusjonert og selskapsnavnet endret til Hurtigruten Group ASA (Hurtigruten AS fra 2007).

Historikk

Ofotens Dampskibsselskab (ODS) ble opprettet etter initiativ fra Narvik kommune og kjøpmenn fra byen som et resultat av misnøye med Saltens Dampskibsselskabs rutetrafikk på Ofotfjorden. ODS’ første skip, DS Barøy (302 bruttotonn) ble levert fra Akers mek. Verksted i Kristiania i 1914, og ble etter hvert satt inn i en ekspressrute mellom Narvik og Trondheim. Fra 1924 tok DS Nordnorge (872 bruttotonn) over Trondheimsruten, samtidig utvidet selskapet sin lokalrutetrafikk.

Fra november 1936 ble ODS deltager i Hurtigruta og Narvik fikk fast ukentlig anløp. I løpet av andre verdenskrig gikk selskapets største skip tapt, og uten passende fartøy mistet selskapet plassen i Hurtigruta. I etterkrigsårene ble flåten gjenoppbygget, i første omgang med fartøy til lokalrutetrafikken og til en godsrute mellom Trondheim og Finnmark. Samtidig etablerte ODS sammen med andre nordnorske ruteselskaper en regional hurtigrute fra Mosjøen til Hammerfest.

I 1952 ble en ny Barøy (700 bruttotonn) levert til ODS, som fra 1953 periodevis ble satt inn i Hurtigruta, og fra 1963 fikk ODS igjen fast plass i Hurtigruta. I 1964 ble rederiets første spesialbygde hurtigruteskip levert; MS Nordnorge (2611 bruttotonn) bygget ved Akers mek. Verksted i Oslo. Samme år inngikk ODS et samarbeid med Norske Shell A/S ved etableringen av Ofottank A/S, som førte til investeringer i små tankskip for kysttanktrafikk.

I godsrutetrafikken etablerte selskapene Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS), Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab (NFDS) og Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) et samseilingssamarbeid på kysten under navnet Be-No-Ve i 1967. I 1971 ble dette samarbeidet videreutviklet ved etableringen av Nord-Poolen, senere Nor-Cargo, der også ODS ble deltager. I 1980 trakk NFDS seg ut av Hurtigruta og ODS overtok ett av selskapets skip, og i 1982 ble det nye hurtigruteskipet MS Narvik (4072 bruttotonn) levert ODS.

Fra midten av 1980-tallet sikret ODS seg aksjemajoriteten i VDS, og etter at selskapene formelt ble slått sammen i 1988 var Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab et storrederi i nordnorsk sammenheng med seks hurtigruteskip foruten lokalbåter, ferger, hurtigbåter, busser, reisebyrå og hoteller. Rederiet hadde hovedkontor i Narvik og avdelingskontor i Stokmarknes. Nor-Cargo ble i 2004 ble solgt til Posten Norge. OVDS og Det Stavangerske Dampskibsselskab beholdt den sjøbaserte kysttransporten under navnet Nor Lines, som fikk hovedkontor i Stavanger.

Som de to siste operatørene av Hurtigruta, fusjonerte Troms Fylkes Dampskibsselskab (TFDS) og OVDS i 2005 etter utfordrende økonomiske resultater og dannet Hurtigruten Group ASA, som ble notert på Oslo Børs. Konsernets hovedkontor ble i 2013 flyttet fra Narvik til Tromsø.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg