Faktaboks

North American Aviation
Uttale
nå:þ əmˈerikən eiviˈeiʃn

En North American P-51D Mustang utstilt ved National Museum of the United States Air Force

U.S. Air Force photo.
Lisens: fri
En bevart og luftdyktig B-25J Mitchell
.
Lisens: fri

North American Aviation er en tidligere amerikansk flyprodusent. Selskapet er kjent for sine jagerfly, spesielt P-51 Mustang, som ble brukt under andre verdenskrig, og jetjageren F-86 Sabre.

Historie

North American Aviation ble grunnlagt i 1928 som et holdingselskap, med eierskap i flere luftfartsrelaterte industrier. Etter økonomiske problemer begynte selskapet med egen flyproduksjon, og anla i 1935 fabrikk ved Los Angeles lufthavn i California. Under andre verdenskrig produserte selskapet over 40 000 fly, hvorav de viktigste var jagerflyet P-51 Mustang, bombeflyet B-25 Mitchell og treningsflyet T-6 Texan.

North American Aviation ble i 1967 sammensluttet med Rockwell-Standard Corporation til North American Rockwell Corporation, som fra 1973 ble Rockwell International Corporation. Virksomheten ble i 1996 tatt over av Boeing.

I tillegg til fly var North American Aviation involvert i romfart, og utviklet blant annet i 1960-årene kommando- og serviceseksjonen til månelandingsfartøyet Apollo. North American Aviation etablerte også selskapet Rocketdyne som utviklet rakettmotorene for blant annet Gemini, Apollo og den amerikanske romfergen.

Flytyper

NA-16

Sk 14 brukt av det svenske flyvåpenet
Flygvapenmuseum.

NA-16 var et toseteres, enmotors treningsfly. Det fløy første gang i 1935 og tatt i bruk av den amerikanske hærens flyvåpen fra 1936 under betegnelsen BT-9. Senere varianter fikk betegnelsen BT-14. NA-16 ble også levert til Honduras, Kina og Frankrike. Omkring halvparten av de bestilte flyene til Frankrike rakk ikke å bli levert før Frankrike falt i juni 1940, og ble tatt over av Storbritannia som leverte dem til Canada hvor de fikk navnet Yale. NA-16 ble også produsert på lisens i Australia under navnet Wirraway, i Sverige som Sk 14, og i Japan som K10W1. Wirraway ble hovedsakelig brukt som treningsfly, men var også produsert som stupbombefly, og dannet grunnlaget for det australske jagerflyet Boomerang. NA-16 var en direkte forløper til Texan/Harvard.

O-47

North American O-47
SDASM Archives.

O-47 var et enmotors, treseters observasjonsfly. Det fløy første gang i 1935, og tatt i bruk av den amerikanske hærens flyvåpen fra 1937. Det var utdatert når USA gikk inn i andre verdenskrig, og var stort sett brukt som treningsfly, og til kystpatrulje og som observasjonsfly i Stillehavet i starten av krigen.

Harvard/Texan

Texan var et toseters, enmotors treningsfly, og en av de viktigste treningsfly brukt av de allierte under andre verdenskrig. Det var kjent som Harvard i det britiske samveldet og i det norske luftforsvaret. Det ble levert det britiske flyvåpenet som Harvard fra 1938, og som Texan til den amerikanske hærens flyvåpen fra 1940. Norske styrker brukte Harvard under andre verdenskrig, og var etter krigen brukt av Luftforsvaret frem til 1956.

B-25 Mitchell

B-25 Mitchell var et tomotors bombefly brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1940, og var det mest produserte amerikanske tomotors bombeflyet under krigen.

P-51 Mustang

P-51 Mustang var et enmotors jagerfly som ble brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1940, og var tatt i bruk av det britiske flyvåpenet fra 1942.

F-82 Twin Mustang

F-82 Twin Mustang
SDASM Archives.

F-82 Twin Mustang var en toseters, tomotors eskorte- og nattjager brukt under Koreakrigen. Den var utviklet ved å bruke to skrog og vingene fra jagerflyet P-51 Mustang. Den fløy første gang i 1945, og var i bruk i det amerikanske flyvåpenet fra 1947.

B-45 Tornado

North American B-45 Tornado
U.S. Air Force photo.

B-45 Tornado var et firemotors jetdrevet bombefly. B-45 Tornado fløy første gang i 1945, og det ble tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 1948. Fotorekognoseringsvarianten RB-45C ble brukt under Koreakrigen.

FJ-1 Fury

FJ-1 Fury var et enmotors jetdrevet jagerfly for bruk fra hangarskip. FJ-1 Fury var det første jetdrevne flyet produsert av North American Aviation, fløy første gang i 1946 og ble levert den amerikanske marinen fra 1948.

AJ Savage

AJ Savage var et tremotors bombefly for bruk fra hangarskip. Det hadde to stempelmotorer og en turbojetmotor, og var utviklet for å kunne frakte en atombombe. Det fløy første gang 3. juli 1948, og ble tatt i bruk av den amerikanske marinen fra 1949

F-86 Sabre

F-86 Sabre

/Norsk Luftfartsmuseum.

F-86 Sabre var et enseters, enmotors jetdrevet jagerfly. Det var det mest produserte vestlige kampflyet etter andre verdenskrig. F-86 Sabre fløy første gang i 1947, og ble tatt i bruk i det amerikanske flyvåpenet fra 1949. Det ble brukt under Koreakrigen. I Norge hadde Luftforsvaret 179 F-86 Sabre fra 1955 til 1967.

T-28 Trojan

T-28 Trojan var et enmotors, toseters treningsfly. Det fløy første gang i 1949, og ble tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 1950, og senere også tatt i bruk av den amerikanske marinen. Over 2000 T-28 Trojan ble produsert frem til 1964, inkludert 50 fly produsert i Taiwan.

F-100 Super Sabre

F-100C Super Sabre

.
Lisens: fri

F-100 Super Sabre var et enmotors, jetdrevet jagerfly og jagerbomber. Det var det første jagerfly som kunne fly supersonisk i horisontal flukt, og satte den første supersoniske verdensrekord i hastighet i 1955. Det fløy første gang i 1953, og ble tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 1954. F-100 Super Sabre var brukt som jagerbomber under Vietnamkrigen.

X-15

X-15 var et rakettfly og et såkalt X-fly, brukt fra 1959 til 1968 av NASA. Det nådde en hastighet av 7297 kilometer i timen i 1967.

A-5 Vigilante

RA-5C Vigilante
U.S. Navy photo.

A-5 Vigilante var et tomotors supersonisk bombe- og rekognoseringsfly for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang i 1958, og tatt i bruk av den amerikanske marinen fra 1962.

XB-70 Valkyrie

XB-70 Valkyrie var et supersonisk, seksmotors, jetdrevet, strategisk bombefly med deltavinger. Det ble kansellert i 1961, men to prototyper ble allikevel bygget. Den første fløy første gang i 1964, på hvilket tidspunkt flyet var det lengste, tyngste og dyreste fly i verden.

T-2 Buckeye

T-2B Buckeye
.
Lisens: CC BY 2.0

T-2 Buckeye er et amerikansk tomotors jetdrevet treningsfly. Det fløy første gang 31. januar 1958. Omkring 330 fly ble levert den amerikanske marinen fra 1959, hvor det ble brukt frem til 2008. I tillegg ble tolv T-2 Buckeye eksportert til Marokko, tolv til Venezuela og 40 til Hellas. T-2 Buckeye var fremdeles i bruk i det greske flyvåpenet ved utgangen av 2022.

Sabreliner

North American T-39A Sabreliner, utstilt ved National Museum of the United States Air Force
.
Lisens: fri

Sabreliner var et tidlig tomotors jetdrevet forretningsfly. Det ble opprinnelig utviklet for det amerikanske flyvåpenet som et trenings- og transportfly. Flyet fløy første gang 8. mai 1956, og ble levert under betegnelsen T-39 fra 1960. Den første sivile varianten, Sabreliner 40 med plass for ni passasjerer, ble levert fra 1963, fulgt av Sabreliner 60 med strukket skrog og plass for 11 passasjerer, som ble levert fra 1967, og Sabre 75 med større kabin og rektangulære vinduer. Alle senere fly ble levert med turbofanmotorer (se flymotor) i stedet for turbojetmotorer som Sabreliner 40A og 60A, og Sabre 75A. Den siste modellen, Sabre 65, ble levert fra 1979. I alt ble 610 fly produsert frem til 1981.

OV-10 Bronco

OV-10 Bronco
SDASM Archives.

OV-10 Bronco er toseters, tomotors turbopropdrevet rekognoseringsfly og lett angrepsfly. Det fløy første gang i 1965, og ble tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet fra 1968 og marinekorpset fra 1969. Det ble brukt under Vietnamkrigen, og av marinekorpset under Operation Desert Storm.

B-1 Lancer

B-1 Lancer er et supersonisk firemotors jetdrevet strategisk bombefly. Den serieproduserte varianten B-1B Lancer fløy første gang i 1984, og ble tatt i bruk fra 1986.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg