Nehemja ved ruinene av Jerusalems murer.
Fra Dorés familiebibel 1866.
Nehemja ved ruinene av Jerusalems murer.
Av .

Nehemja var jødisk guvernør (stattholder) i den persiske provinsen Jehud (Juda) fra cirka 445 fvt. Tidligere hadde han vært munnskjenk for den persiske kongen Artaxerxes 1 (regjerte cirka 465–424 fvt.). Kunnskapen om Nehemja stammer hovedsakelig fra Nehemjas bok i Det gamle testamentet og Tanakh. Boken er utformet som en slags selvbiografi, der Nehemja selv forteller.

Faktaboks

Også kjent som
Nehemiah, Nehemias

I den jødiske Talmud regnes Nehemja, sammen med skriveren Esra, som forfatter av Krønikebøkene.

Bibelteksten

Ifølge bibelteksten hadde Nehemja selv bedt om å få reise til Jerusalem, etter å ha hørt hvor ille det sto til i byen. Hans hovedoppgave skulle være å gjenoppbygge Jerusalems murer, som var ødelagt av den babylonske kongen Nebukadnesar 2 mer enn hundre år tidligere. Nehemja 2,7–9 forteller at han fikk militær beskyttelse på reisen og tilgang på tømmer fra perserkongens skoger til sine forskjellige byggeprosjekter. Ifølge bibelteksten ble murene gjenoppbygget på bare 52 dager.

En annen viktig oppgave var å skape orden i provinsen, hjelpe de mange fattige i byen, samt sørge for innkreving av skatter til perserne og tiende til tempelet i Jerusalem (Nehemja 13,10 og 14,31). Derfor var han også opptatt av å øke innbyggertallet i Jerusalem, siden byen ennå ikke hadde oppnådd sin tidligere størrelse (Nehemja 7). Både byggingen av murene, og den økte fokuseringen på Jerusalem og tempelet, vakte motstand fra flere av nabolandenes ledere, som Sanbalat av Samaria og Tobia fra Ammon. Disse hadde god kontakt med den lille overklassen i Jerusalem, som ikke satte pris på innblanding i sine anliggender.

Ifølge bibelteksten ble det under Esras og Nehemjas ledelse lagt fornyet vekt på skillet mellom jøder og ikke-jøder, og det man nå mente var korrekt jødisk lov og praksis. Blant annet ble ekteskap mellom jøder og ikke-jøder sterkt fordømt, og overholdelse av sabbaten ble strengt regulert. Som grunnlag for bestemmelsene hadde man, ifølge Nehemja 8, 1–8, rullen som inneholdt Toraen/Loven som Moses hadde fått fra Gud (JHVH), og som Esra leste opp foran hele folket. Mange antar dette kan ha vært en tidlig versjon av 5. Mosebok.

Ifølge tradisjonen var Nehemja også den første som undertegnet en ny pakt som ble inngått mellom Gud og det jødiske folket (Nehemja 10). Etter en kort periode tilbake i Persia vendte han igjen tilbake til Jerusalem.

Forskningen

Moderne forskning er ikke samstemt i synet på Esra og Nehemja, og forholdet mellom de to, men begge anses som historiske personer av de aller fleste forskere. Ifølge Esras bok ble Esra sendt til Jerusalem allerede i Artaxerxes' tidlige regjeringstid (cirka 458 fvt.), og startet sitt arbeid før Nehemja, men man er i dag ikke lenger overbevist om at denne rekkefølgen er korrekt.

Esras bok og Nehemjas bok var opprinnelig én bok, men var delt i to allerede på 200-tallet evt. Forskere er ikke enige om når de to delene ble nedskrevet og ferdig redigert, men 300-tallet fvt. er en vanlig antagelse. De ferdige bøkene består av flere typer tekst, og ble nedskrevet lenge etter hovedpersonenes levetid. Fremstillingene legger vekt på å formidle et inntrykk av at det dreide seg om to helt spesielle religiøse ledere som spilte en viktig rolle i utviklingen og videreformidlingen av jødisk lov og tradisjon.

Den israelske arkeologen Eilat Mazar mener å ha funnet et stykke av Nehemjas mur i forbindelse med sine utgravninger i Davids-byen i Jerusalem, og publiserte funnet i 2009. Antakelsene hennes er fremdeles omstridt blant arkeologer.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Leith Winn, Mary Joan: Israel among the Nations, i: Coogan, Michael D. (red.): The Oxford History of the Biblical World. Oxford 1999.
  • Mazar, Eilat: The Wall That Nehemiah Built: i Biblical Archaeology Review, Mars/April 2009.
  • Meyers, Eric M.; Burt, Sean: Exile and Return. From the Babylonian Destruction to the Beginning of Hellenism, i: Shanks, Hershel (red.): Ancient Israel. From Abraham to the Roman Destruction of the Temple. Washington 2011.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg